Tου Λάζαρου Κόλλια
Ξεκίνησαν τα σχολεία και οι περισσότεροι γονείς είμαστε αγχωμένοι για το πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας στην καθημερινή τους προετοιμασία για το σχολείο. Το άγχος μάλιστα αυτό γίνεται φορτικό όταν δεν έχουμε χρόνο-λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων- να παρακολουθήσουμε τη μελέτη των παιδιών μας με αποτέλεσμα ή να καταφεύγουμε σε κάποιο κέντρο μελέτης για υποστήριξη ή να ρωτάμε για δάσκαλο κατʹ οίκον διδασκαλίας ή στην εσχάτη των περιπτώσεων να μην κάνουμε τίποτα.
Μπορούμε να σταθούμε δίπλα στα παιδιά μας οργανώνοντας τον χρόνο τους. Ένας εβδομαδιαίος πίνακας πάνω στον οποίο πρόκειται να σημειώσουμε τα μαθήματα που χρειάζονται καθημερινή μελέτη ξεκινώντας από τα πιο δύσκολα (γλώσσα-μαθηματικά) και καταλήγοντας στα πιο εύκολα, ενδεχομένως να μας βοηθούσε στο επίπεδο διαχείρισης χρόνου. Στο βαθμό βέβαια που και εμείς οι ίδιοι αποτελούμε θετικά πρότυπα για τα παιδιά μας ως προς την οργάνωση- διαχείριση εργάσιμου και ελεύθερου χρόνου.
Έχουμε τη δυνατότητα να πείσουμε τα παιδιά μας ότι το σαββατο κύριακο αξίζει τον κόπο να διεκπεραιώνουμε εργασίες της ερχόμενης εβδομάδας προκειμένου η καθημερινή μελέτη να μην είναι υπόθεση τελευταίας στιγμής και μάλιστα εξοντωτική.
Για να απομνημονεύουν καλύτερα όσα διαβάζουν καλό θα ήταν να τα ενθαρρύνουμε να υπογραμμίζουν με διαφορετικά χρώματα σημαντικές ημερομηνίες, δύσκολους μαθηματικούς τύπους, σύνθετες έννοιες-ορολογίες. Επίσης, πάνω από το γραφείο τους μπορούμε να τοποθετήσουμε ένα μικρό πίνακα στον οποίο θα αναρτούμε σχεδιαγράμματα από βασικούς τύπους – κανόνες με στόχο την καθημερινή οπτική επαφή.
Aς ενθαρρύνουμε τα παιδιά μας να ολοκληρώνουν χωρίς άγχος την προετοιμασία των μαθημάτων τους και ας επιβραβεύουμε την προσπάθειά τους, όχι τάζοντάς τους υλικά αγαθά αλλά χρησιμοποιώντας φράσεις του τύπου «μπράβο για την προσπάθειά σου», «έχουμε τη δυνατότητα να βελτιωθούμε και άλλο», «ας συνεχίσουμε την προσπάθεια με περισσότερη αυτοσυγκέντρωση»..Ως γονείς είμαστε σε θέση να ακούμε τα παιδιά μας, να τους θέτουμε λογικά όρια και να προετοιμάζουμε ένα ήρεμο περιβάλλον για να αποδώσουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους.
Ας μη ξεχνάμε ότι χαρακτηρισμοί ή φράσεις του τύπου «είσαι τεμπέλης», «δεν κάνεις εσύ για γράμματα παιδί μου∙ είσαι άχρηστος», «ο αδερφός σου είναι καλύτερος από σένα∙ αυτός θα πετύχει εσύ δεν θα καταφέρεις τίποτα στη ζωή σου» μόνο προβλήματα προκαλούν στα παιδιά μας και δυσχεραίνουν τη μαθησιακή διαδικασία. Κάθε παιδί είναι μια διαφορετική «αξία» με τις δικές της ιδιαιτερότητες και ως τέτοια οφείλουμε να την σεβόμαστε. Απαιτείται, λοιπόν, υπομονή, σταθερό και ήρεμο περιβάλλον, οργάνωση, ταξινομία διδακτικών στόχων που να τους πετυχαίνουμε βήμα-βήμα.
Λάζαρος Ι. Κόλλιας
Εκπαιδευτικός
Ξεκίνησαν τα σχολεία και οι περισσότεροι γονείς είμαστε αγχωμένοι για το πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας στην καθημερινή τους προετοιμασία για το σχολείο. Το άγχος μάλιστα αυτό γίνεται φορτικό όταν δεν έχουμε χρόνο-λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων- να παρακολουθήσουμε τη μελέτη των παιδιών μας με αποτέλεσμα ή να καταφεύγουμε σε κάποιο κέντρο μελέτης για υποστήριξη ή να ρωτάμε για δάσκαλο κατʹ οίκον διδασκαλίας ή στην εσχάτη των περιπτώσεων να μην κάνουμε τίποτα.
Μπορούμε να σταθούμε δίπλα στα παιδιά μας οργανώνοντας τον χρόνο τους. Ένας εβδομαδιαίος πίνακας πάνω στον οποίο πρόκειται να σημειώσουμε τα μαθήματα που χρειάζονται καθημερινή μελέτη ξεκινώντας από τα πιο δύσκολα (γλώσσα-μαθηματικά) και καταλήγοντας στα πιο εύκολα, ενδεχομένως να μας βοηθούσε στο επίπεδο διαχείρισης χρόνου. Στο βαθμό βέβαια που και εμείς οι ίδιοι αποτελούμε θετικά πρότυπα για τα παιδιά μας ως προς την οργάνωση- διαχείριση εργάσιμου και ελεύθερου χρόνου.
Έχουμε τη δυνατότητα να πείσουμε τα παιδιά μας ότι το σαββατο κύριακο αξίζει τον κόπο να διεκπεραιώνουμε εργασίες της ερχόμενης εβδομάδας προκειμένου η καθημερινή μελέτη να μην είναι υπόθεση τελευταίας στιγμής και μάλιστα εξοντωτική.
Για να απομνημονεύουν καλύτερα όσα διαβάζουν καλό θα ήταν να τα ενθαρρύνουμε να υπογραμμίζουν με διαφορετικά χρώματα σημαντικές ημερομηνίες, δύσκολους μαθηματικούς τύπους, σύνθετες έννοιες-ορολογίες. Επίσης, πάνω από το γραφείο τους μπορούμε να τοποθετήσουμε ένα μικρό πίνακα στον οποίο θα αναρτούμε σχεδιαγράμματα από βασικούς τύπους – κανόνες με στόχο την καθημερινή οπτική επαφή.
Aς ενθαρρύνουμε τα παιδιά μας να ολοκληρώνουν χωρίς άγχος την προετοιμασία των μαθημάτων τους και ας επιβραβεύουμε την προσπάθειά τους, όχι τάζοντάς τους υλικά αγαθά αλλά χρησιμοποιώντας φράσεις του τύπου «μπράβο για την προσπάθειά σου», «έχουμε τη δυνατότητα να βελτιωθούμε και άλλο», «ας συνεχίσουμε την προσπάθεια με περισσότερη αυτοσυγκέντρωση»..Ως γονείς είμαστε σε θέση να ακούμε τα παιδιά μας, να τους θέτουμε λογικά όρια και να προετοιμάζουμε ένα ήρεμο περιβάλλον για να αποδώσουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους.
Ας μη ξεχνάμε ότι χαρακτηρισμοί ή φράσεις του τύπου «είσαι τεμπέλης», «δεν κάνεις εσύ για γράμματα παιδί μου∙ είσαι άχρηστος», «ο αδερφός σου είναι καλύτερος από σένα∙ αυτός θα πετύχει εσύ δεν θα καταφέρεις τίποτα στη ζωή σου» μόνο προβλήματα προκαλούν στα παιδιά μας και δυσχεραίνουν τη μαθησιακή διαδικασία. Κάθε παιδί είναι μια διαφορετική «αξία» με τις δικές της ιδιαιτερότητες και ως τέτοια οφείλουμε να την σεβόμαστε. Απαιτείται, λοιπόν, υπομονή, σταθερό και ήρεμο περιβάλλον, οργάνωση, ταξινομία διδακτικών στόχων που να τους πετυχαίνουμε βήμα-βήμα.
Λάζαρος Ι. Κόλλιας
Εκπαιδευτικός