Τρίτη 20 Ιουνίου 2017

Μήνυση στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου για τις τσούχτρες στον Κορινθιακό




Το θέμα στη Βοιωτία ανέδειξε και έφερε στη δημοσιότητα ο Δημοσιογράφος -Διαχειριστής του http://viotiaplus.gr/ Κος Δημήτρης Λάμπρου

Μετά τις αποκαλύψεις του protothema.gr και τα αλλεπάλληλα δημοσιεύματά του για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις στην θαλάσσια περιοχή του Κορινθιακού κόλπου από την υπεραλίευση και την μόλυνση της θάλασσας που έχουν ως αποτέλεσμα την σημαντική αύξηση του πληθυσμού των μεδουσών (τσούχτρες), κατατέθηκε στην εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ξένη Δημητρίου μηνυτήρια αναφορά του πλωτάρχη του Πολεμικού Ναυτικού ε.α. Παναγιώτη Σταμάτη, για την τέλεση σοβαρών ποινικών αδικημάτων σε βάρος του θαλάσσιου οικοσυστήματος και του περιβάλλοντος στην εν λόγω περιοχή.

Τί λέει η μηνυτήρια αναφορά

Το protothema.gr αποκαλύπτει όλο το κείμενο της μηνυτήριας αναφοράς που κατατέθηκε στην Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου το οποίο έχει ως εξής:


ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΗΣ κας ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΩΣ ΑΡΕΙΟΥ ΠΑΓΟΥ
κ.κ. Ξένης Δημητρίου

ΜΗΝΥΤΗΡΙΑ ΑΝΑΦΟΡΑ Αριθ. Πρωτ.4984/7-6-2017

Του Παναγιώτη Σταμάτη του Δημητρίου, Πλωτάρχη του Πολεμικού Ναυτικού ε.α, κατοίκου Αθηνών, οδός Κομνηνών, αριθμ. 48. (panos_stamatis@yahoo.gr)

ΚΑΤΑ

1. ΠΑΝΤΟΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥ – συμμετόχου και εμπλεκομένου, διά κοινής δράσης και κοινού δόλου, κατ’ άρθρα 45-49 ΠΚ.

2. Και κάθε άλλου προσώπου ως προς το οποίο προκύπτουν αποχρώσες ενδείξεις ενοχής.

I. Εισαγωγή

Αξιότιμη κυρία Εισαγγελεύ,

Εκθέτω στην κρίση Σας τα ακόλουθα πραγματικά περιστατικά που πραγματώνουν την τέλεση σοβαρών ποινικών αδικημάτων εις βάρος του οικοσυστήματος, του περιβάλλοντος και συστοίχως εις βάρος όλων ημών των πολιτών και αιτούμαι τα κατά το νόμο.

Τα κρίσιμα περιστατικά και οι σύστοιχες συμπεριφορές πραγματώθηκαν από άγνωστα σε μένα πρόσωπα, (ενδεικτικά από 8.4.2017 εως και 30.5.2017), τα οποία μπορούν να τα ανακαλύψουν οι κατά τόπους αρμόδιες αρχές (λιμενικό- αστυνομία).

Αναφέρομαι σε Εσάς κ. Εισαγγελεύ ζητώντας τη συνδρομή σας, προκειμένου να διερευνηθεί από τα αρμόδια όργανα της Ελληνικής Δικαιοσύνης η μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή του Κορινθιακού κόλπου.

II. Τα κρίσιμα νομικά και πραγματικά περιστατικά.
1. Τους θερινούς μήνες καθώς και τα περισσότερα Σάββατο-Κύριακα, τα περνάω δίπλα στη θάλασσα, στο πατρικό μου σπίτι, στη Κόρινθο. Τις τελευταίες ημέρες μάλιστα έγινα αυτόπτης μάρτυρας της μεγαλύτερης οικολογικής καταστροφής του Κορινθιακού κόλπου.

Η μόλυνση και η υπεραλλίευση που συντελείτε στον Κορινθιακό κόλπο, έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του αριθμού των μεδουσών (τσούχτρες), οι οποίες μετακινούνται ανεξέλεγκτα σε ολόκληρο τον Κορινθιακό Κόλπο, θέτοντας σε κίνδυνο της υγείας των λουομένων.

Η πρόσφατη αύξηση του πληθυσμού των μεδουσών οφείλεται κυρίως στα φαινόμενα της υπεραλλίευσης και της μόλυνσης, με συνέπεια την διατάραξη της “πελαγικής τροφικής αλυσίδας” που ευνοεί την ανάπτυξη υπερπληθυσμού του είδους.

2. Μάλιστα με αφορμή τα αλλεπάλληλα δημοσιεύματα από το protothema.gr και της σοβαρότητας του θέματος, για την έξαρση του φαινομένου της παρουσίας μεδουσών στη θάλασσα του Κορινθιακού, τις τελευταίες παρεμβάσεις του Σ.Π.Ο.Α.Κ και του Ομίλου Αυτοδυτών Λουτρακίου για το ίδιο ζήτημα, συζητούνται τις προσεχείς ημέρες, από την Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Προστασίας Περιβάλλοντος της Βουλής τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για την προστασία του Κορινθιακού κόλπου.

3. Οι αποκρουστικές εικόνες (φωτογραφίες και βίντεο) που ανήρτησε το protothema.gr με τις χιλιάδες τσούχτρες και μέδουσες να ξεβράζονται στις παραλίες δημοφιλών τουριστικών περιοχών του Κορινθιακού απειλώντας όχι μόνο την υγεία των λουομένων αλλά και εκατοντάδες τουριστικές επιχειρήσεις, οι ειδήσεις αυτές αναπαράχθηκαν από πολλά τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων και άλλα μέσα ενημέρωσης και ανάγκασαν τους τοπικούς παράγοντες να πιέσουν προς πάσα κατεύθυνση προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα- απειλή για την τοπική οικονομία.
http://www.protothema.gr/environment/article/683997/aurio-sti-vouli-oi-medouses-tou-korinthiakou/ (Σχετ.1)

4. Σύμφωνα μάλιστα με καταγγελίες ψαράδων, την περασμένη βδομάδα στο Αίγιο, αλιευτικά σκάφη «σήκωσαν» μέσα σε ένα βράδυ 85 τόνους ψάρια και επιπλέον 45 τόνους σε μια δεύτερη εξόρμηση τους, ενώ αδύνατος κατέστη ο εντοπισμός τους. http://www.parakato.gr/2017/05 (Σχετ.2)

5. Είναι άλλωστε παγκοίνως γνωστό ότι τα συγκεκριμένα αλιευτικά χρησιμοποιούν ταχύπλοα σκάφη ως «τσιλιαδόρους» ώστε να τους ειδοποιούν εγκαίρως σε περίπτωση που εντοπιστεί στη περιοχή που αλιεύουν παράνομα, σκάφος του Λιμενικού.

6. Η αποτελεσματική ενεργοποίηση του ποινικού και κάθε άλλου συστήματος προστασίας του περιβάλλοντος προϋποθέτει έντονη και γρηγορούσα περιβαλλοντική συνείδηση και υψηλό αίσθημα ηθικής ευθύνης και αλληλεγγύης προς τις μέλλουσες γενεές των οποίων τη μοίρα θυσιάζουμε στη δική μας απληστία. Το πρόβλημα της προστασίας του περιβάλλοντος καταντά να είναι πρόβλημα παιδείας, καλλιέργειας και πνευματικού επιπέδου του λαού.

III. Νομική θεμελίωση της παρούσας μηνυτήριας αναφοράς.

1. Οι διατάξεις των άρθρων 26 και 27 Π.Κ προσδιορίζουν την έννοια της υπαιτιότητας και του δόλου, που συνιστούν προϋπόθεση του ποινικού κολασμού των κακουργηματικών πράξεων.

2. Κατά το άρθρο 46 παρ. 1β` του ΠΚ, "με την ποινή του αυτουργού τιμωρείται όποιος με πρόθεση παρείχε άμεση συνδρομή στο δράστη κατά τη διάρκεια της πράξης και στην εκτέλεση της κύριας πράξης". Από τη διάταξη αυτή σαφώς συνάγεται ότι, για την ύπαρξη άμεσης συνέργειας στην τελούμενη από άλλον αξιόποινη πράξη, απαιτείται παροχή άμεσης συνδρομής από τον δράστη στον αυτουργό κατά την τέλεση και κατά την διάρκεια εκτέλεσης της κύριας πράξης και μάλιστα κατά τέτοιο τρόπο, ώστε χωρίς αυτή τη συνδρομή δεν θα ήταν δυνατή με βεβαιότητα ή διάπραξη του εγκλήματος υπό τις περιστάσεις που τελέστηκε.

3. Ο Ν.1650 της 15/16.10.86. Για την προστασία του περιβάλλοντος, ειδικότερα, κατά το άρθρο 28 του νόμου αυτού, τιμωρείται με φυλάκιση και χρηματική ποινή όποιος από πρόθεση ή αμέλεια: α) προκαλεί ρύπανση ή υποβαθ­μίζει το περιβάλλον με πράξη ή παράλει­ψη που αντιβαίνει στις διατάξεις του νό­μου αυτού ή των κατ’ εξουσιοδότησή του εκδιδομένων διαταγμάτων και υπουργικών ή νομαρχιακών αποφάσεων, β) ασκεί δραστηριότητα ή επιχείρηση χωρίς την απαιτούμενη, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αυτού ή των κατ’ εξουσιοδότηση του εκδιδομένων διαταγμάτων και υπουργικών ή νομαρχιακών αποφάσεων, άδεια ή έγκριση, ή υπερβαίνει τα όρια της άδειας ή έγκρισης που του έχει χο­ρηγηθεί και υποβαθμίζει το περιβάλλον. Και των δύο νομοτυπικών μορφών του εγκλήματος προβλέπεται ως ουσιαστι­κό στοιχείο, όχι μόνο πράξη ή παράλει­ψη που αντιβαίνει στο νόμο ή η άσκηση δραστηριότητας ή επιχείρησης, χωρίς την απαιτούμενη άδεια ή έγκριση, αλλά και η επέλευση ρύπανσης ή υποβάθμισης του περιβάλλοντος.
Ο ίδιος ο νόμος (άρθρο 2) ορίζει ότι ως περιβάλλον μεν νοείται το σύνολο των φυσικών και ανθρωπογενών παραγόντων και στοιχείων που βρίσκο­νται σε αλληλοεπίδραση και επηρεάζουν την οικολογική ισορροπία, την ποιότητα της ζωής, την υγεία των κατοίκων, την ιστορική και πολιτιστική παράδοση και τις αισθητικές αξίες, ως ρύπανση δε (νο­είται) η παρουσία στο περιβάλλον ρύπων, θορύβου, ακτινοβολίας ή άλλων μορφών ενέργειας, σε ποσότητα, συγκέντρωση ή διάρκεια που μπορούν να προκαλέσουν αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία του αν­θρώπου, στους ζωντανούς οργανισμούς και στα οικοσυστήματα ή υλικές ζημίες και γενικά να καταστήσουν το περιβάλ­λον ακατάλληλο για τις επιθυμητές χρή­σεις του.

Τέλος, ως υποβάθμιση του περι­βάλλοντος ορίζεται η πρόκληση ρύπαν­σης ή οποιασδήποτε άλλης μεταβολής στο περιβάλλον, η οποία όμως είναι πι­θανόν να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην οικολογική ισορροπία, στην ποιότητα ζωής και στην υγεία των κατοίκων, στην ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά και στις αισθητικές αξίες. Ειδικά, όσον αφο­ρά την από πρόθεση πρόκληση ρύπαν­σης ή υποβάθμισης του περιβάλλοντος, προβλέπεται και ότι αν από το είδος ή την ποσότητα των ρύπων ή από την έκτα­ση και τη σημασία της υποβάθμισης του περιβάλλοντος δημιουργήθηκε κίνδυνος θανάτου ή βαριάς σωματικής βλάβης, επιβάλλεται φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους και χρηματική ποινή, αν δε επήλθε ο θάνατος ή βαριά σωματική βλάβη του ανθρώπου, επιβάλλεται φυλάκιση του­λάχιστον δύο ετών και χρηματική ποινή.

Κατά την αν­θρωποκεντρική αντίληψη το περιβάλλον προστατεύεται ως χώρος φυσική προ­ϋπόθεση συντηρήσεως των ατομικών εννόμων αγαθών της ζωής και της υγεί­ας του ανθρώπου.

Κατά την αντίληψη αυτή δεν επιδιώκεται η προστασία του περιβάλλοντος καθ’ εαυτό, ως αυταξίας, αλλά η εξασφάλιση των όρων της ζωής, της υγείας και της ευχάριστης διαμονής του ανθρώπου.

Κατά την οικολογική θε­ώρηση των πραγμάτων, οι ποινικές δια­τάξεις για την προστασία του περιβάλ­λοντος αποσκοπούν στην προστασία ενός υπερατομικού/κοινωνικού εννόμου αγαθού ως αυταξίας.

Το περιβάλλον προ­στατεύεται ως αυτοτελές έννομο αγαθό, ανεξάρτητα από την ενδεχόμενη βλάβη της ζωής και της υγείας των ανθρώπων. Οι νόμοι 743/1977 και 1650/1986 προ­στατεύουν το περιβάλλον ως αυτοτελές έννομο αγαθό, αφού τιμωρούν τη ρύπαν­ση και υποβάθμισή του, ανεξαρτήτως της προκλήσεως ή μη βλάβης ή κινδύνου βλάβης στη ζωή και στην υγεία του αν­θρώπου, η βλάβη ή η διακινδύνευση των οποίων απλώς τιμωρείται αυστηρότερα.

4. Άλλωστε, στο Σύνταγμα, ιδίως μετά την αναθεώρηση του έτους 2001, το άρθρο 24, με το οποίο, εκτός από την επιταγή για τη λήψη μέτρων προστασίας του περιβάλλοντος και την κατοχύρωση της αρχής της αειφορίας, αναγνωρίζεται ρητώς το δικαίωμα στο περιβάλλον ως ατομικό δικαίωμα, καθώς και με το άρθρο 20 παρ. 1, με το οποίο κατοχυρώνεται το δικαίωμα σε δικαστική προστασία.

Επειδή, έχω το απαραίτητο έννομο συμφέρον (αρθ. 40 ΚΠΔ), είναι δε νόμιμη, βάσιμη, αληθής και εξαιρετικής φύσης.

Επειδή, προστατευόμενο έννομο αγαθό είναι η προστασία του περιβάλλοντος, επιβάλλεται η ανίχνευση και εν συνεχεία τεκμηρίωση των καταγγελλομένων.

Επειδή, τα πρόσωπα που διέπραξαν τα ανωτέρω αναφερόμενα αδικήματα είναι δυνατόν να προσδιορισθούν από την διενεργηθησοµένη ανάκριση.

Επειδή, οι ανωτέρω πράξεις τιμωρούνται από τις διατάξεις του Π.K. και των ειδικών νόμων.

Επειδή, συμφώνως με την έννοια του μεν άρθρου 36 ΚΠοινΔικ καθιερώνεται η αρχή της αυτεπαγγέλτου ποινικής διώξεως η οποία μη υποκειμένη εις τύπον γίνεται άμα ο αρμόδιος εισαγγελεύς πληροφορηθεί την τέλεση του εγκλήματος, είτε κατόπιν μηνύσεως ή αναφοράς δημοσίας αρχής ή ιδιώτου (άρθρ. 37-40 και 42), είτε κατόπιν οιασδήποτε "άλλης ειδήσεως" όπως εξ ιδίων πληροφοριών ή ιδίας αντιλήψεως εξ επιστολής (και ανωνύμου έτι) ή και της κοινής φήμης όταν, εννοείται, εις την τελευταίαν αυτή περίπτωση έχει ο εισαγγελεύς σοβαρούς λόγους να πιστεύει ότι ετελέσθη έγκλημα (Μπουρόπουλος όπου ανωτ. σελ. 57) παθών εκ του οποίου, ειρήσθω, είναι παν πρόσωπον είτε νομικόν είτε φυσικόν, είτε ικανό προς καταλογισμόν είτε ακαταλόγιστον, το οποίον είναι φορεύς του εννόμου αγαθού, καθ' ού στρέφεται η πράξη (Χωραφάς όπου ανωτ.).

Επειδή, Σας είναι γνωστό, ότι δια την άσκηση ποινικής διώξεως είναι αρκετή και η απλή πιθανότητα τελέσεως αξιόποινων πράξεων καθώς και ότι στην παρούσα περίπτωση υπάρχει πλούσιο αποδεικτικό υλικό, πολλαπλώς διασταυρωμένο, το οποίο επιβάλει την άσκηση ποινικής δίωξης κατά των υπαιτίων, η ύπαρξη απλής και μόνο πιθανότητας τέλεσης αξιόποινης πράξης ή απλών ενδείξεων ενοχής του μηνυομένου ως δράστη αυτής καθιστά υποχρεωτική για τον Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών την άσκηση της ποινικής δίωξης (βλεπ. Κ. Σταμάτη «Η προκαταρκτική εξέταση»,σελ,.257,274). Η Εισαγγελική Αρχή δεν είναι διάδικος αλλά αυτοτελές όργανο της δικαιοσύνης και κατά την κυρία και βασική λειτουργία της ανήκει στη δικαστική, με ευρεία έννοια, λειτουργία, και η άσκηση ή μη της ποινικής δίωξης (κατ΄άρθρα 27, 43 Κ.Π.Δ.) συνιστά για τον Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών κυρία λειτουργική αρμοδιότητα με οιονεί δικαιοδοτικό χαρακτήρα (βλεπ. Κ. Σταμάτη «Ο Εισαγγελικός Θεσμός» Ποιν. Χρον. Λ΄ σελίς 609 επομ.) και όχι απλή έκφραση γνώμης.

Επειδή, στη νομοθεσία μας προβλέπεται ότι ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου δικαιούται σε υποθέσεις εξαιρετικής φύσης να διατάσσει τη διεξαγωγή της ανάκρισης και την εισαγωγή της υπόθεσης στο ακροατήριο κατ’ απόλυτη προτεραιότητα (άρθρο 35 εδ. γ΄ ΚΠΔ).

Επειδή, η δικαιοσύνη αποτελεί σ’ αυτούς τους πραγματικά δύσκολους καιρούς την υπέρτατη προσδοκία και ελπίδα του πολίτη.

Επειδή, ο Ελληνικός λαός προσβλέπει σ’ Εσάς για την ευθυδικία, την τήρηση της νομιμότητας και την προστασία του περιβάλλοντος και στην εν λόγω περίπτωση.

Επειδή, οι νόμοι του κράτους μας υπάρχουν για να εφαρμόζονται και όχι να παραμένουν ανενεργοί, σαν «ακάλυπτες νομικές επιταγές».

Επειδή, οι υπαίτιοι εγκληματικών πράξεων πρέπει να ανευρίσκονται και να τιμωρούνται αναλόγως.

Η εκδήλωση της παρούσας μηνυτήριας αναφοράς γίνεται για τη διαφύλαξη και την προστασία των δικαιωμάτων μου και από δικαιολογημένο ενδιαφέρον ως πολίτης Δημοκρατικού Κράτους και αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού εν εφεδρεία.

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ

Παρακαλώ για τις δικές Σας ενέργειες προκειμένου να διερευνήσετε, αν συντρέχει περίπτωση τέλεσης ποινικών αδικημάτων, καθώς επίσης και τα πρόσωπα, τα οποία τα τέλεσαν, αποκαθιστώντας, έτσι, τη νομιμότητα.

Συνακολούθως, υφισταμένων κατά την κρίση Σας των νομίμων προϋποθέσεων, την έκδοση Διάταξης, προς τις κατά τόπους Εισαγγελικές αρχές, με τις απαραίτητες συστάσεις, σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος, οικοσυστήματος του Κορινθιακού κόλπου.

Επιπλέον δηλώνω παράσταση πολιτικής αγωγής για όλα τα αδικήματα που συρρέουν από τα μηνυόμενα, για την υποστήριξη της κατηγορίας.

Προς απόδειξη όλων των παραπάνω, προσάγω και επικαλούμαι: (2) αντίγραφα από δημοσιεύματα: ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ και parakato.gr (Σχετ. 1, 2)

Αθήνα, 7.6.2017

Ο υποβάλλων τη μηνυτήρια αναφορά
Παναγιώτης Σταμάτης
Πλωτάρχης Π.Ν. ε.α. ttps://aliartos-boiotias.blogspot.gr/