Πέμπτη 27 Απριλίου 2017

Myths Lab: Το πρώτο εργαστήριο μύθων στη Θήβα



To πρότζεκτ Myths Lab είναι μια πολιτιστική πρωτοβουλία που δημιουργήθηκε με στόχο να ενισχύσει την πολιτιστική συνείδηση νέων της Θήβας και να καλύψει το κενό που υπάρχει αναφορικά με την εκμάθηση της τοπικής ιστορίας.

Η Θήβα είναι μια πόλη με τεράστιο ιστορικό πλούτο, που όμως παραμένει ανεξερεύνητος από μία μεγάλη μερίδα κόσμου και κυρίως από τα παιδιά. Το Myths Lab φιλοδοξεί να εξοικειώσει παιδιά 11-12 χρόνων με την τοπική ιστορία και μυθολογία, επανασυνδέοντας τους μύθους με την τοπογραφία της πόλης μέσα από μια σειρά εργαστηρίων και δράσεων.

Το Myths Lab υλοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Θήβα από τον Απρίλιο έως τον Μάρτιου του 2017, με συμμετέχοντες 16 μαθητές από το 4ο και 5ο Δημοτικό Σχολείο Θήβας, που φοιτούν στην Ε’ και ΣΤ’ δημοτικού.

Στα πλαίσια του πρότζεκτ πραγματοποιήθηκαν 4 εργαστήρια:
History Workshop – Βιωματική ξενάγηση στα χνάρια του Κάδμου
Architectural Model Workshop – Αναπαράσταση σημείων του μύθου σε μακέτες
Minecraft Workshop Ι – Ψηφιακή αναπαράσταση σημείων του μύθου σε video-παιχνίδι
Minecraft Workshop IΙ – Δημιουργία μικρών βίντεο από τις ψηφιακές κατασκευές
Interactive storytelling workshop – Εργαστήριο διαδραστικής αφήγησης με σκοπό τον σχεδιασμό πολιτιστικής διαδρομής στην πλατφόρμα ‘Τhe URBAN GAME’.

Η εξοικείωση των συμμετεχόντων προέκυψε από μια αλληλουχία δράσεων και εργαστηρίων με απώτερο σκοπό την δημιουργία μιας πολιτιστικής διαδρομής που ακολουθεί το αποτύπωμα των μύθων στην τοπογραφία της πόλης σε πλατφόρμα παιγνιοποίησης, ξεκινώντας με τον ιδρυτικό μύθο της πόλης, από τον Φοίνικα Βασιλιά Κάδμο.

Οι συμμετέχοντες γνώρισαν τον μύθο της ίδρυσης της πόλης, μέσω μιας βιωματικής ξενάγησης στα σημεία που σχετίζονται με αυτόν, της οποίας πρωταγωνιστές ήταν οι ίδιοι οικειοποιούμενοι τους ρόλους των ηρώων μέσα από σύμβολα. Στην συνέχεια ακολούθησε ένα 2ήμερο εργαστήριο όπου διδάχθηκαν στοιχεία της μυκηναϊκής αρχιτεκτονικής και κατασκεύασαν δημιουργικά τρία σημεία ενδιαφέροντος (Κρήνη της Δίρκης, βωμός Αθηνάς Όγκας, Καδμείο) σε αρχιτεκτονικές μακέτες. Έπειτα ακολούθησε ένα επίσης 2ήμερο εργαστήριο όπου τα παιδιά ανακατασκεύασαν τα ίδια σημεία στον ψηφιακό κόσμο στην εκπαιδευτική έκδοση του video-παιχνιδιού Minecraft. Από τις ψηφιακές κατασκευές δημιουργήθηκαν μικρά βίντεο με παράλληλη ηχογράφηση των παιδιών να διηγούνται την ιστορία των αναπαρασταθέντων σημείων και την σχέση τους με τον μύθο. Στο τελευταίο εργαστήριο οι συμμετέχοντες έπλασαν ένα διαδραστικό αφήγημα το οποίο πλαισιώνει το τελικό παραδοτέο του πρότζεκτ, μια gaming εφαρμογή για κινητές συσκευές, όπου ενσωματώθηκαν και τα ψηφιακά προϊόντα του εργαστηρίου Minecraft. Το αφήγημα ακολουθεί τα ίχνη που άφησε στην σημερινή πόλη ο μύθος της ίδρυσης από τον Κάδμο, και αποτελεί τον οδηγό για την πολιτιστική διαδρομή που δημιουργήθηκε στην πλατφόρμα The URBAN GAME και χρησιμοποιεί ψηφιακά μέσα και την ίδια πόλη ως “ταμπλό” για να προσφέρει μια εκπαιδευτική εμπειρία που προκύπτει από διαδικασίες παιγνιοποίησης.

Η εφαρμογή απευθύνεται κυρίως σε παιδικό κοινό αλλά μπορούν όλοι να γίνουν λίγο παιδιά και ακολουθώντας την διαδρομή να (ξανα)γνωρίσουν την πόλη της Θήβας και σημεία, η ιστορίες των οποίων αποτελούν κομμάτι της πολιτιστικής της ταυτότητας.