Από τον πολιτικό μηχανικό Θεόδωρο Κ. Παπαϊωάννου
Κατανοώ και σέβομαι αλλά θα παρακάμψω τη συναισθηματική φόρτιση όλων των ντόπιων όπως του φίλου μου του Κώστα Κατζέλη .Όντως ο χώρος αυτός κουβαλάει ισχυρούς συμβολισμούς και ανεξίτηλες μνήμες. Θα σταθώ όμως στη λέξη στρέβλωση που άκουσα. Είναι γεγονός ότι στο νομό μας αποτυπώνεται όλο αυτό που διαβάζουμε και λέμε στρεβλή ανάπτυξη. Δεν είναι σημερινό φαινόμενο προϊόν της κρίσης που περνάμε , αν και μ΄ αυτή επιδεινώνεται . Η ρίζα της βρίσκεται στον εξαρτημένο τρόπο συγκρότησης και ανάπτυξης της Ελλάδας. Στη χρονική διαδρομή έγιναν προσπάθειες να αναστραφεί αυτή η πορεία, αλλά δεν άφησαν οι κατά καιρούς εσωτερικές αναταράξεις ή διάφοροι εξωτερικοί ’’δάκτυλοι’’ . Στη νέα στροφή μετά τον εμφύλιο όταν ‘’μηδενίστηκε το κοντέρ’’ μπορούσε να είχε αλλάξει η ρότα της ανάπτυξης. Όμως οι νικητές του εμφυλίου -και ξέρουμε ότι την ιστορία γράφουν οι νικητές – συνέχισαν στην ίδια γραμμή όταν πήραν την σκυτάλη. Το ‘’μοντέλο’’ αυτό ανάπτυξης απογύμνωσε όλη την ελληνική ύπαιθρο και έφερε τους νέους έλληνες πολίτες κυρίως στο λεκανοπέδιο λιγότερους γύρω στη Θεσσαλονίκη και πολλούς στο εξωτερικό ,κυρίως στη Γερμανία. Άραγε με τη μετανάστευση κτίστηκε εκεί το μεταπολεμικό γερμανικό ‘’θαύμα’’ ή για εδώ ήταν ευλογία όπως έλεγαν. Τι από τα δύο αληθεύει;Όταν το λεκανοπέδιο κορέσθηκε ,οι πρώτες βιομηχανικές εγκαταστάσεις ακολούθησαν την Νέα Εθνική Οδό (ΝΕΟ) Αθηνών –Λαμίας-Θεσσαλονίκης, τυχάρπαστα και ευκαιριακά αμέσως μετά τον Ασωπό Οινόφυτα, και Σχηματάρι . Παράλληλα αρχικά της (ΝΕΟ) και ύστερα στην εκατέρωθεν ενδοχώρα . Πουληθήκαν καλά τα χωράφια και τα χρήματα, άλλαξαν τον τρόπο ζωής στην περιοχή. Η αρχική οικονομική άνεση μεταλλάχθηκε σε επάρατη νόσο σήμερα και πρόσφατα τις μεγάλες ποσότητες 6σθενούς Χρωμίου και όχι μόνο. Ήλθε και εκεί ο κορεσμός , η σπέκουλα της γης, η υπέρβαση των ορίων της φέρουσας ικανότητας του οικοσυστήματος και η λειτουργία του νόμου της φθίνουσας απόδοσης. Η επέλαση σταμάτησε στη Θήβα γιατί λειτούργησαν ανασταλτικά οι ζώνες προστασίας της Υλίκης που φθάνουν σε απόσταση ως τα 10 χλμ από την ανωτάτη στάθμη της . Για το αδηφάγο λεκανοπέδιο Αττικής η Βοιωτία έχει στρατηγική σημασία ,αφού όλα τα δίκτυα από την Β. Ελλάδα πού το τροφοδοτούν συγκλίνουν και διέρχονται από μέσα της. Βλέπουμε πυλώνες μεταφοράς (Η/Ε) από Κοζάνη και Πτολεμαΐδα, τον αγωγό φυσικού αερίου (Φ/Α), φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις ,αιολικά πάρκα σε περιοχές φυσικού κάλλους που αδειοδοτούνται από την Ν.Α.Β πριν και την Περιφέρεια τώρα σχεδόν αβλεπτί, μονάδες παραγωγής Η/Ε από Φ/Α σαν αυτή που διώξαμε από τα Βάγια το 2009. Μέσα σε αυτό λοιπόν το πνεύμα της στρεβλής ανάπτυξης, έρχεται να εγκατασταθεί εδώ ένα διαλυτήριο οχημάτων που το 2009 διώξαμε από τα Βάγια. Ήλθε εδώ γιατί βρήκε σχετικά φτηνή γη και τον διευκολύνει ο νέος δρόμος για τον οποίο αναφέρθηκε αναλυτικά ο Παναγιώτης ο Λάμπρου και βρίσκεται εκτός ζώνης Υλίκης. Προβλέπω ότι αν δεν αντισταθείτε ,αυτό θα γίνει η ‘’κερκόπορτα’’ για άλλες τέτοιες εγκαταστάσεις στην περιοχή , οι αγρότες θα εγκαταλείψουν τα χωράφια τους και θα εκλιπαρήσουν ένα μεροκάματο Βουλγαρίας .
Ποιες ενέργειες προτείνω: ...................