Πέμπτη 8 Αυγούστου 2019

Ομιλία Γιώργου Μουλκιώτη, Βουλευτή Βοιωτίας-Κίνημα Αλλαγής στην Ολομέλεια της Βουλής για το Πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών

Ομιλία Γεωργίου Μουλκιώτη, Βουλευτή Βοιωτίας – Κίνημα Αλλαγής στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου «Ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών, διατάξεις για την ψηφιακή διακυβέρνηση και άλλα επείγοντα ζητήματα»


Για να παρακολουθήσετε το βίντεο, πατήστε εδώ.

Τετάρτη, 7 Αυγούστου 2019


Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Νομίζαμε ότι η γνωστή πρακτική που εφαρμόστηκε επί προηγούμενης κυβέρνησης θα καταργούνταν με τις εκλογές που έγιναν, αλλά τα πρώτα νομοθετικά δείγματα της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας δυστυχώς δείχνουν το αντίθετο.
Σήμερα συζητάμε ένα πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε με τη διαδικασία του επείγοντος, ένα νομοσχέδιο που ήταν στη διαβούλευση για τρεις ημέρες, με 74 άρθρα και τελικά κατατέθηκε με 108 άρθρα. Αν αυτή η πρακτική είναι καλή νομοθέτηση, κύριε Υπουργέ, τότε τίθεται ένα ζήτημα. Αν επίσης, αυτή η πρακτική δεν είναι αντιθεσμική, πέστε μου τι άλλο είναι.
Ένα μεγάλο μέρος του νομοσχεδίου υποτίθεται ότι έρχεται να αντιμετωπίσει τα αδιέξοδα της διακυβέρνησης στην Τοπική Αυτοδιοίκηση που προκλήθηκαν με τον ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ.
Πράγματι, ο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ αποτέλεσε μία από τις ψευδεπίγραφες μεταρρυθμίσεις της προηγούμενης Κυβέρνησης. Βασικά, με τον ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ επανέλαβε, στην πιο ακραία εκδοχή, τον γνωστό πολιτικό καιροσκοπισμό. Γι’ αυτό και σχεδίασε, μεθόδευσε και επέβαλε τη θεσμοθέτηση -με τον τρόπο που την επέβαλε- της απλής αναλογικής και επιχείρησε τον κατακερματισμό των δυνάμεων της αυτοδιοίκησης αδιαφορώντας αν το νομοθέτημα θα επέφερε ακυβερνησία στις περιφέρειες και στους δήμους.
Εμείς, το Κίνημα Αλλαγής, είχαμε προειδοποιήσει και είχαμε προβλέψει και με πλήρη λεπτομέρεια όλα όσα έγιναν και γίνονται. Εξάλλου προτείναμε συγκεκριμένες διορθώσεις και αγωνιστήκαμε σε όλα τα επίπεδα να αποτρέψουμε τον ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ, πριν ψηφιστεί.
Και το κάναμε αυτό γιατί η σχέση του ΠΑΣΟΚ με την αυτοδιοίκηση είναι γνωστή. Τα επιτεύγματα της αποκέντρωσης έχουν το δικό μας αποτύπωμα. Οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ είναι αυτές που έδωσαν ζωή και ανάσα στην αυτοδιοίκηση, στον θεσμό αυτό, αποκτώντας ουσιαστικές αρμοδιότητες και πόρους και έκαναν πράξη τον θεσμό της αιρετής Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και της αιρετής Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, δίνοντας έτσι την απαιτούμενη πολιτική υπόσταση.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο εσείς, δυστυχώς, με την προσθήκη της σύμπραξης στο σύστημα διακυβέρνησης των ΟΤΑ, όπως αποτυπώνεται στο άρθρο 1 δεν διασφαλίζετε την κυβερνησιμότητα. Η σύμπραξη αποτελεί υποθετικό σενάριο, σε άλλους δήμους θα γίνει και σε άλλους όχι.
Διαφωνούμε με την προσέγγισή σας εξαρχής, γιατί το σχέδιο νόμου δεν ασχολείται με το πώς θα λειτουργήσουν οι δήμοι, όπου δεν θα υπογραφεί η σύμπραξη. Η διαφωνία μας είναι ουσιαστική και οι θεσμικές ακροβασίες δεν αποτελούν λύσεις.
Ο συντάκτης του νομοσχεδίου προφανώς αδυνατεί να προσαρμόσει την αντίληψή του για τη διακυβέρνηση των ΟΤΑ σε σχήματα και κανόνες που ξεφεύγουν από το μοντέλο που ίσχυε πριν τον ν.4555/2018. Όταν δε βρίσκεται μπροστά στο γεγονός της μη ευρείας πλειοψηφίας του δημάρχου ή του περιφερειάρχη στο Συμβούλιο δεν μπορεί να σκεφτεί διαφορετικά από το να την κατασκευάσει εκ των υστέρων με αυστηρές διοικητικού τύπου διαδικασίες. Η πράξη όμως, θα δείξει ότι οι επιλογές είναι ατυχείς και απρόσφορες.
Και εξηγώ ότι οι διατάξεις του ν.4555/2018 ρύθμιζαν το δικαίωμα της συνένωσης παρατάξεων και το δικαίωμα αυτό δεν ήταν ασφαλώς συνέπεια της απλής αναλογικής, αλλά ήταν δικαίωμα κάθε πολιτικής ένωσης προσώπων να αποφασίσει τη συνένωση ή τη διάσπασή της και θεμελιώνεται στην ελεύθερη βούληση των πολιτών.
Προβλέπεται απόφαση παρατάξεων η οποία λαμβάνεται με έγγραφη δήλωση της πλειοψηφίας των μελών τους, λαμβάνεται άπαξ και δεν ανακαλείται.
Δεν πιστεύω, κύριοι Υπουργοί, ο συντάκτης να μην είχε γνώση των δεδομένων της αυτοδιοίκησης. Δεν πιστεύω να μη γνωρίζει ότι κάθε δήλωση βουλήσεως μπορεί να ανακληθεί, όταν μεταβληθούν τα δεδομένα που οδήγησαν σε αυτήν.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Είναι λογικό και θεμιτό η αναγκαία συνεργασία των παρατάξεων να βασίζεται σε προγραμματική συμφωνία και συνακόλουθα τη συμμετοχή στην κατανομή των ρόλων. Αυτό προϋποθέτει διαβούλευση και συνεργασία συγκροτημένων παρατάξεων στις οποίες τόσο τα μέλη όσο και ο επικεφαλής αναγνωρίζει τις απέχθειες του συστήματος διακυβέρνησης. Ο ρόλος μάλιστα, των επικεφαλής υποψηφίων δημάρχων και περιφερειαρχών είναι σημαντικός για τη λειτουργία των παρατάξεων.
Αυτές οι υγιείς συνεργασίες είναι όντως εύλογη και θεμιτή συνέπεια της μη απόλυτης και ευρείας πλειοψηφίας του δημάρχου ή του περιφερειάρχη στο συμβούλιο και αναπόφευκτα θα επιχειρηθούν στην πράξη ακόμα και μετά την απόδοση ευρείας πλειοψηφίας στις Επιτροπές και στις διοικήσεις νομικών προσώπων, γιατί κανείς δεν μπορεί να υποβαθμίσει τον ρόλο των συμβουλίων στο σύστημα διακυβέρνησης των δήμων και των περιφερειαρχών. Δεν μπορείτε στη λογική που προϋπήρχε επί ΣΥΡΙΖΑ να απαντήσετε με έναν αυταρχικό συγκεντρωτισμό, όπως είναι η συγκεκριμένη περίπτωση.
Ως Κίνημα Αλλαγής θεωρούμε ότι η παραγωγική, οικονομική, αναπτυξιακή και θεσμική υστέρηση της χώρας καθιστά αναγκαία τη διαμόρφωση νέων σχέσεων της κεντρικής διοίκησης και της Αυτοδιοίκησης.
Γι’ αυτό εμείς υποστηρίζαμε ότι είναι απαραίτητο να εκσυγχρονίσουμε, να μεταρρυθμίσουμε και να αποκεντρώσουμε την υπάρχουσα κεντρική διοίκηση, υπερβαίνοντας τις όποιες αγκυλώσεις και αναχρονιστικές δομές διαθέτει.
Απαιτούνται βαθιές διαρθρωτικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις σ’ όλα τα επίπεδα της διοίκησης και της Αυτοδιοίκησης, διαφορετικά θα ανακυκλώνουμε τα αδιέξοδά μας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Σε ότι αφορά τη ρύθμιση του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για τη μείωση του ετήσιου επιτοκίου επιβάρυνσης βασικής οφειλής προς τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης από 5% που ισχύει σήμερα στο 3%, υπογραμμίζω ότι το επιτόκιο 3% θα πρέπει να επεκταθεί σ’ όλες τις ρυθμίσεις για ληξιπρόθεσμες οφειλές, σ’ όλες τις ρυθμίσεις που είναι σε ισχύ με υψηλότερα επιτόκια, δηλαδή και στους δήμους και στα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και στα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου του κράτους, στην Αγροτική Τράπεζα υπό εκκαθάριση, στις ρυθμίσεις που έχουν γίνει με τον εξωδικαστικό συμβιβασμό που δεν ισχύει το μειωμένο επιτόκιο. Όλα αυτά βασανίζουν τον κόσμο.
Διαφορετικά, αφενός δεν καλύπτονται οι ανάγκες που έχουν διαμορφωθεί και αφετέρου αδικούνται όσοι έχουν ενταχθεί σε προηγούμενες ρυθμίσεις τις οποίες τηρούν παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, αφού δεν έχει αλλάξει η δύσκολη οικονομική κατάσταση.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Θα πω δύο λόγια για το άσυλο. Το Κίνημα Αλλαγής έχει μια σαφή θέση: είμαστε υπέρ της κατάργησης της ανομίας.
Υπάρχει και ισχύει το νομοθετικό πλαίσιο από το 2011. Το πρόβλημα είναι ότι τόσο η Κυβέρνηση όσο και η Αξιωματική Αντιπολίτευση αντιμετωπίζουν το άσυλο αποκλειστικά και μόνο υπό το πρίσμα της πολιτικής σκοπιμότητας. Η μεν Κυβέρνηση έχει επιδοθεί σε μια συστηματική εμμονική δαιμονοποίηση και συκοφάντηση του ασύλου, φορτώνοντας σ’ αυτό όλα τα προβλήματα που κατατρύχουν τα πανεπιστήμια. Η δε Αξιωματική Αντιπολίτευση οχυρώνεται με πάθος πίσω από τις ατυχείς νομοθετικές ρυθμίσεις της, εθελοτυφλώντας και πετώντας την «μπάλα στην εξέδρα».
Πιστεύουμε ότι το θέμα του ασύλου επιβάλλει ξεκάθαρες και λιτές διατυπώσεις για να μπορεί να παράγει τη μεγαλύτερη ελευθερία. Η παράδοση του πανεπιστημιακού ασύλου με τη σειρά της είναι ταυτόσημη σχεδόν με την έννοια του πανεπιστημίου και μ’ αυτήν την έννοια είμαστε υποχρεωμένοι να προστατεύσουμε το άσυλο. Αυτό κάνουμε με την πρότασή μας, όπως σαφέστατα η Πρόεδρος διατύπωσε πριν από λίγες ώρες.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Καταλήγοντας, θα πω ότι ο αείμνηστος καθηγητής Ποινικού Δικαίου, Ιωάννης Μανωλεδάκης το 2010 σε μια συνέντευξη που είχε δώσει και είχε μιλήσει σχετικά με το άσυλο έλεγε: «Αν είχαν από την αρχή εφαρμόσει τον νόμο, δεν θα είχαμε πρόβλημα. Γιατί ο νόμος είναι σαφής: εάν είναι κακούργημα αυτόφωρο -και κακούργημα είναι η κατασκευή βομβών, μολότοφ, η διακίνηση ναρκωτικών, η βιαιοπραγία, τα εγκλήματα κατά της ζωής-, μπαίνει η Αστυνομία χωρίς να ζητήσει άδεια από κανέναν […] Αλλά αυτό που θεωρούν μερικοί, ότι αν καταργηθεί τελείως το άσυλο θα γίνουν όλα ωραία, είναι ανοησία». Αυτά τα είχε πει το 2010 ο Ιωάννης Μανωλεδάκης.
Σας ευχαριστώ πολύ.


ΓΙΩΡΓΟΣ Β. ΜΟΥΛΚΙΩΤΗΣ
ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ - ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ
ΟΙΔΙΠΟΔΟΣ 18 - ΘΗΒΑ 322 00
ΤΗΛ. 22620 22366, 22620 28343
Email: g.moulkiotis@parliament.gr