Δευτέρα 5 Νοεμβρίου 2018

Με μεγάλα κενά λειτουργούν τα σχολεία στη Βοιωτία



Του Θωμά Κιούση*

Μπαίνουμε αισίως στον Νοέμβριο και με μεγάλες ελλείψεις σε καθηγητές και δασκάλους λειτουργούν τα σχολεία της Βοιωτίας.

Στο γυμνάσιο – λύκειο Δομβραίνας από την έναρξη της σχολικής χρονιάς περίπου μία στις τρεις ώρες διδασκαλίας δεν πραγματοποιείται. Δεν έχει τοποθετηθεί μέχρι σήμερα φυσικός και οι ελλείψεις συνολικά φτάνουν τις 41 ώρες. Από αυτές 28 αφορούν τα μαθήματα φυσικής, χημείας, βιολογίας και γεωγραφίας, 4 ώρες τα μαθηματικά και οι υπόλοιπες 9 ώρες αγγλικά, γαλλικά, καλλιτεχνικά.

Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στα Βάγια με επίσης 41 ώρες, από τις οποίες 35 στο γυμνάσιο (φυσική 13 ώρες, φιλολογικά, αγγλικά) και 6 ώρες στο λύκειο.

Η κατάσταση δεν είναι καλύτερη και σε άλλα σχολεία.

Στο Καπαρέλλι τα κενά σε γυμνάσιο – λύκειο φτάνουν τις 57 ώρες, ενώ τεράστιο πρόβλημα υπάρχει στο ΕΠΑΛ Θήβας με 175 ώρες να μην καλύπτονται από τις οποίες 130 ώρες σε ειδικότητες και 45 ώρες σε μαθηματικά, φυσική, αγγλικά.

Σε όλο το δήμο Θήβας δεν καλύπτονται μεταξύ άλλων, 84 ώρες φυσική και 130 ώρες αγγλικά.

Το πρόβλημα είναι πολύ μεγάλο σε όλο τον νομό. Ενδεικτικά και μόνο, στο Κυριάκι δεν υπάρχει καθόλου φυσικός, στην Αντίκυρα – Άσπρα Σπίτια τα κενά φτάνουν τις 32 ώρες, ακόμα και στην πιο δημοφιλή Αράχοβα δεν καλύπτονται 57 ώρες διδασκαλίας. Σε όλο το δήμο Τανάγρας τα κενά στα φιλολογικά φτάνουν τις 133 ώρες.

Συνολικά σε όλο τον νομό λείπουν 70 καθηγητές που αντιστοιχούν σε 1.300 ώρες διδασκαλίας. Μεγάλα κενά – φτάνουν τα 60 – υπάρχουν και στην πρωτοβάθμια.

Πιο έντονο είναι το πρόβλημα στην «περιφέρεια» και μικρότερο στις πόλεις οι οποίες διαθέτουν περισσότερες οργανικές θέσεις καθηγητών.

Όπως κάθε χρόνο, άδειες για διάφορους λόγους, αποσπάσεις, συνταξιοδοτήσεις είναι ανάμεσα στους λόγους που δημιουργούν κενά στα σχολεία.

Η τραγική κατάσταση φέτος οφείλεται στο ότι ενώ μπαίνουμε στον Νοέμβριο δεν έχουν διατεθεί ακόμα οι σχετικές πιστώσεις ούτε για να δοθούν έχουν ζητηθεί όπως μαθαίνουμε τα προς κάλυψη κενά από τις κεντρικές υπηρεσίες. Με τη σημερινή εικόνα δηλαδή, οι λύσεις δεν προβλέπεται να είναι και τόσο σύντομες.

Αγωνία από μαθητές και γονείς για το τι μέλλει γενέσθαι, αγωνία ειδικότερα για τα μαθήματα κατεύθυνσης. Αυτή είναι άραγε η ποιότητα της εκπαίδευσης που δικαιούμαστε και η δωρεάν παιδεία εν έτη 2018; Αυτή είναι η στήριξη της περιφέρειας και ειδικότερα των πιο απομακρυσμένων περιοχών που απογυμνώνονται διαρκώς από τον πιο νέο πληθυσμό;

Και πώς δεν υπάρχουν πιστώσεις ενώ η χώρα βγάζει υπερπλεονάσματα;

Μήπως ο δυσκίνητος, γραφειοκρατικός διοικητικός μηχανισμός έχει κάνει πάλι το θαύμα του;

Μήπως καθώς το πρόβλημα είναι ευρύτερο, παίζουμε τα «ρέστα» μας καθυστερώντας όσο μπορούμε ως χώρα να προχωρήσουμε σε δαπάνες ακόμα και απολύτως απαραίτητες όπως αυτές, με στόχο την επικοινωνιακή διαχείριση του υπερπλεονάσματος στα τέλη του έτους; Μετά έχει ο Θεός.

Όπως και να ‘χει, πρακτικές υποβάθμισης και απαξίωσης της εκπαίδευσης, που έχουν να κάνουν και με την πιο ζωντανή και πιο δυναμική πλευρά της κοινωνίας, δεν μπορεί να γίνουν αποδεκτές! Η ελπίδα και η προοπτική για τον τόπο είναι πιο σημαντική από οποιασδήποτε αμέλεια, γραφειοκρατική αγκύλωση ή ενδεχόμενη σκοπιμότητα.

Χρειάζονται άμεσα λύσεις, τα κενά πρέπει να καλυφθούν. Φαίνεται όμως ότι ο αγώνας πρέπει να δοθεί από τους πολίτες και τη μαθητική κοινότητα ειδικότερα, ακόμα και για τα πιο αυτονόητα όπως η κάλυψη των κενών στα σχολεία και μάλιστα μετά από τόσο καιρό που έχει περάσει…

* Δημοτικός σύμβουλος Δήμος Θηβαίων – ώρα ευθύνης