Πέμπτη 12 Απριλίου 2012

Περιφερειακή Ένωση Δήμων Στερεάς Ελλάδας: ΨΗΦΙΣΜΑ



Δυστυχώς, τα μεγάλα προβλήματα στη λειτουργία των πόλεων που διαθέτουν λιμάνια, επιτείνονται από την επιδεικτική άρνηση των Κυβερνήσεων της τελευταίας 10ετίας να προχωρήσουν [όπως η ισχύουσα νομοθεσία ορίζει από το 1999 (άρθρο 28 Ν.2738/1999) και επιβεβαιώθηκε στη συνέχεια το 2006 (Ν. 3463/2006) και πρόσφατα το 2010, στο Νόμο περί σύστασης των «Καλλικρατικών» Δήμων (Ν.3852/2010)] για να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση των Κρατικών....Λιμενικών Ταμείων στην αρμοδιότητα της Αυτοδιοίκησης, αθετώντας στην πράξη τις ίδιες τις κατά καιρούς δεσμεύσεις τους, την γνωμοδότηση της Ολομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και βέβαια, το υφιστάμενο Νομοθετικό Πλαίσιο.


Η κωλυσιεργία από πλευράς Εκτελεστικής Εξουσίας για την ολοκλήρωση των διαδικασιών μεταβίβασης των αρμοδιοτήτων των Λιμενικών Ταμείων, υπαινίσσεται έλλειψη εμπιστοσύνης στις ικανότητες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αλλά στην πραγματικότητα, αποδεικνύει την επιμονή του Κρατικού μηχανισμού για τον έλεγχο αυτών των αρμοδιοτήτων και των συνεπαγομένων πελατειακών σχέσεων του πολιτικού προσωπικού, σε βάρος των αναγκών και των απαιτήσεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Δεδομένου του νομοθετικού πλαισίου περί παραχώρησης των αρμοδιοτήτων των Λιμενικών Ταμείων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και της προσχηματικής κωλυσιεργίας του Κράτους, στην πράξη έχουμε επαναφορά των παραχωρούμενων αρμοδιοτήτων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο Κράτος, παρά τη σχετική ρητή Συνταγματική απαγόρευση.
Ενώ λοιπόν, πολλές αρμοδιότητες μεταβιβάζονται από το Κράτος στην Τοπική Αυτοδιοίκηση (κατά την πάγια πρακτική, με ανάληψη ευθυνών χωρίς τη συνοδεία των απαραίτητων κονδυλίων για την ενάσκησή τους), στην κρίσιμη και αυτονόητη περίπτωση της λειτουργίας των Λιμενικών Ταμείων, το Κράτος αρνείται την ανακατανομή και επιμένει σε ένα καθεστώς επιτήρησης.
Αυτή η επιμονή του Κράτους σε συνδυασμό με το αναχρονιστικό νομοθετικό πλαίσιο για τη διαχείριση των λιμανιών, διαιωνίζει τη σωρεία προβλημάτων στη λειτουργία των πόλεων, από αποφάσεις και δράσεις των Διοικήσεων των Λιμενικών Ταμείων, που χαράζουν πολιτικές σε σύγκρουση με τις επιλογές των κατά τόπους Δήμων, για τη λειτουργικότητα των πόλεών τους. Αποφάσεις και δράσεις με τις οποίες πολλές φορές, οι Διοικήσεις των Λιμενικών Ταμείων επιχειρούν να υποκαταστήσουν την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Το Δημοτικό Συμβούλιο αποτελεί την έκφραση της τοπικής κοινωνίας, δεν διορίζεται από τις εκάστοτε Κυβερνήσεις αλλά εκλέγεται από το λαό και είναι υπόλογο σ’ αυτόν, με έλεγχο δημόσιων συνεδριάσεων και αποφάσεις που αντανακλούν το Δημοτικό συμφέρον
Είναι αδιανόητο πόλεις που είναι πάνω στη θάλασσα, με ζωτικούς της χώρους και μέρος του βασικού της αστικού ιστού στη χερσαία ζώνη λιμένος, ενός χώρου που είναι πόλος έλξης και πρώτη εικόνα του επισκέπτη στην πόλη, να μην μπορεί ο Δήμος να είναι υπεύθυνος για την λειτουργία του παραλιακού μετώπου (ακόμη και για ζητήματα πολεοδομικών αυθαιρεσιών). Ακόμη και για την αντιμετώπιση καθημερινών προβλημάτων που τώρα δείχνουν δυσεπίλυτα ή ζητημάτων για τα οποία υπάρχουν αλληλοσυγκρουόμενες επιλογές της κρατικά ελεγχόμενης διοίκησής του Λιμενικού Ταμείου με αυτές της αυτοδιοίκησης, σε έναν τομέα με μεγάλη οικονομική και αναπτυξιακή σημασία.
Η στρέβλωση αυτή είναι χρόνια. Όπως και το αίτημα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για τη μετατροπή των Κρατικών Λιμενικών Ταμείων σε Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία. Δυστυχώς όμως, μέχρι σήμερα, δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες από πλευράς Πολιτείας. Και παρά την αρχή της εγγύτητας, η Τοπική Αυτοδιοίκηση εκπροσωπείται τραγικά μειοψηφικά στα μέλη της Διοίκησης των Κρατικής διαχείρισης, Λιμενικών Ταμείων.
Το αίτημα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, είναι όχι μόνο δίκαιο αλλά και αναγκαίο για την εύρυθμη λειτουργία των πόλεων με παραλιακό μέτωπο και συνολικότερα για την καθοριστικής σημασίας, τουριστική ανάπτυξη των περιοχών των Δήμων τους.


Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο Πρόεδρος Της ΠΕΔ Στερεάς Ελλάδας
Τετριμίδας Ευάγγελος
Δήμαρχος Μώλου – Αγ. Κων/νου