Κυριακή 3 Δεκεμβρίου 2017

Χωρίζουμε. Πώς θα το πούμε στα παιδιά;


Ένα κοινωνικό φαινόμενο αποτυπώνεται το τελευταίο διάστημα στη Γραμμή 115 25 του Μαζί για το Παιδί καθώς ένα υψηλό ποσοστό...
των κλήσεων που λαμβάνει καθημερινά έχει να κάνει με τα διαζύγια του καλοκαιριού.

Πολλοί γονείς που επικοινωνούν με τη Γραμμή 115 25 του Μαζί για το Παιδί ζητούν συμβουλές για το πως θα επικοινωνήσουν στα παιδιά τους το γεγονός ότι θα ζουν πλέον χωριστά. Αρκετοί είναι οι γονείς που επιλέγουν την καλοκαιρινή περίοδο να μιλήσουν στα παιδιά για το διαζύγιο γιατί θεωρούν πως θα το αντιμετωπίσουν πιο εύκολα τώρα που τα σχολεία είναι κλειστά και οι υποχρεώσεις τους έχουν μειωθεί για το τρέχον διάστημα.

Η Κλεοπάτρα Τσουχνικά, Ψυχολόγος της Πανελλαδικής Γραμμής 115 25 & του Συμβουλευτικό Κέντρο για μητέρες, γονείς, παιδιά και εφήβους του Μαζί για το Παιδί μέσα από άρθρο της συμβουλεύει τους γονείς για το πώς μπορούν να μιλήσουν για το διαζύγιο.

Μια επίπονη διαδικασία

Το διαζύγιο είναι μια επίπονη διαδικασία για όλα τα μέλη της οικογένειας, έντονα συναισθηματικά φορτισμένη και συχνά, με πολλές συγκρούσεις ανάμεσα στους γονείς. Κανείς δεν αποφασίζει να φτιάξει οικογένεια έχοντας στο μυαλό του ότι πρόκειται να χωρίσει.

Συχνά όμως τα πράγματα δεν πηγαίνουν όπως τα ονειρευόμαστε, υπάρχουν φορές που οι συγκρούσεις ανάμεσα στο ζευγάρι είναι συνεχείς και έντονες ενώ άλλες φορές ο ένας απομακρύνεται συναισθηματικά από τον άλλον.

Παράταση στην παράταση

Πολλές φορές, το ζευγάρι παρατείνει την απόφαση του διαζυγίου «για χάρη των παιδιών». Κάνουν υπομονή μέχρι να μεγαλώσουν τα παιδιά ή ελπίζοντας ότι οι εντάσεις θα ατονήσουν με τον καιρό. Τα παιδιά όμως είναι εκεί, αντιλαμβάνονται την ένταση όσο κι αν προσπαθούν οι γονείς να τα προστατεύσουν, ακούνε/κρυφακούνε συζητήσεις τους, παρατηρούν τις συναισθηματικές δυσκολίες των γονιών τους και την κακή τους διάθεση.

Φαίνεται όμως, πως δεν είναι το ίδιο το διαζύγιο που πληγώνει τα παιδιά αλλά η κακή επικοινωνία και σχέση μεταξύ των γονιών, κάτι που μπορεί να υπάρχει πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το διαζύγιο. Ένα διαζύγιο λοιπόν, μπορεί να λειτουργήσει ανακουφιστικά και προστατευτικά για το παιδί όταν αυτό γίνει ομαλά και με καλή συνεργασία ανάμεσα στους γονείς.

Κλειδί η ηρεμία

Είναι καλό να μιλήσουν και οι δύο γονείς μαζί με τρόπο ήρεμο και σαφές και να χρησιμοποιούν λόγια ανάλογα με την ηλικία του παιδιού. Η συζήτηση αυτή είναι πράγματι σοβαρή και συναισθηματικά φορτισμένη και δε χρειάζεται να προσπαθούν να την κάνουν να μοιάζει εύκολη ή ευχάριστη.

Τα πρακτικά ζητήματα

Είναι σημαντικό να έχουν συναποφασίσει οι γονείς από πριν τα «πρακτικά ζητήματα», ποιος θα μετακομίσει, πού θα βρίσκεται, πότε θα βλέπει το παιδί, πώς θα μπορέσει να τον/την βρίσκει το παιδί, ώστε να παρέχουν στο παιδί μια νέα σταθερή ρουτίνα, να του δώσουν την αίσθηση της ασφάλειας , ότι πρόκειται να συμβεί κάτι για το οποίο διατηρούν τον έλεγχο.

Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να δοθεί χρόνος και χώρος στο παιδί να ανοιχτεί, να εκφράσει τα συναισθήματά του, τις απορίες του, τις ανησυχίες του. Δεν είναι ασυνήθιστο τα παιδιά να ενοχοποιούνται σε αυτές τις περιπτώσεις, να αισθάνονται υπεύθυνα για αυτό που συμβαίνει και να προσπαθούν να αποτρέψουν το διαζύγιο των γονιών τους μέσα από τη συμπεριφορά τους.

Χρειάζεται οι γονείς να κάνουν σαφές στο παιδί ότι είναι δική τους απόφαση και σε καμία περίπτωση δεν ευθύνεται το παιδί για αυτό. Χρειάζεται να γίνει σαφές ότι οι γονείς αποφασίζουν να χωρίσουν και να πάψουν να είναι ζευγάρι, δε θα πάψουν όμως ποτέ να είναι γονείς.

Ασφάλεια στο παιδί

Το σπουδαιότερα για το παιδί σε αυτή τη δύσκολη περίοδο είναι να αισθάνεται ασφάλεια, να αισθάνεται ότι οι γονείς του θα το αγαπάνε πάντα και θα είναι δίπλα του για να το στηρίζουν.

Ενδεχομένως το παιδί να παραμείνει σιωπηλό και να χρειαστεί χρόνο για να επεξεργαστεί αυτό που οι γονείς του ανακοινώνουν. Χρειάζεται οι γονείς να δώσουν αυτό το χρόνο και να του δείξουν ότι θα είναι εκεί όταν θα είναι έτοιμο να ανοίξει τα συναισθήματά του.

Συναισθηματική έκφραση

Τη συναισθηματική έκφραση του παιδιού μπορούν να διευκολύνουν οι γονείς όταν οι ίδιοι εκφράζουν τα δικά τους συναισθήματα, επιτρέποντας με αυτό τον τρόπο και ενθαρρύνοντας το παιδί να κάνει το ίδιο.
Πηγή