Δευτέρα 12 Φεβρουαρίου 2018

Με πρόστιμο κινδυνεύουν 1,3 εκατ. ιδιοκτήτες Ι.Χ. που «ξέχασαν» το ΚΤΕΟ

http://www.bigbusiness.gr/index.php/oikonomia/5481-me-prostimo-kindyneyoun-1-3-ekat-idioktites-i-x-pou-ksexasan-to-kteo?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook

Στην «απόχη» της εφορίας κινδυνεύουν να βρεθούν σύντομα 1.300.000 ιδιοκτήτες ΙΧ που ξέχασαν ή αγνόησαν να περάσουν από ΚΤΕΟ, καθώς μετά το νέο σαφάρι για τα ανασφάλιστα οχήματα, που βρίσκεται επί θύραις, έρχεται και η σειρά των ανέλεγκτων αυτοκινήτων.

Στη χώρα μας επίσης σε ποσοστό 70% με 80% οι ανανεώσεις των αυτοκινήτων γίνονται με μεταχειρισμένα είτε εισαγόμενα (σε μεγάλο βαθμό πλέον) είτε από την εγχώρια αγορά. Τα περισσότερα δε από τα αυτοκίνητα που αλλάζουν χέρια είναι πάνω από 5 ή 6 ετών, που σημαίνει ότι σε μικρό ή μεγάλο βαθμό βρίσκονται στο όριο να αρχίσουν να βγάζουν προβλήματα.

Του Νίκου Γρυλλάκη

Άμεσα προωθείται η σχετική απόφαση που θα ανοίξει τον δρόμο για να συνδεθούν οι βάσεις δεδομένων του υπουργείου Μεταφορών με αυτές της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και έτσι να ταυτιστούν τα ΑΦΜ με τους ιδιοκτήτες των οχημάτων που δεν περνούν από Τεχνικό Έλεγχο.
Το πρόβλημα με τα ανέλεγκτα οχήματα είναι σοβαρότερο από εκείνο των ανασφάλιστων, αφενός γιατί ο αριθμός τους είναι υπερδιπλάσιος και αφετέρου γιατί αποτελούν κίνδυνο για την οδική ασφάλεια. Ο αριθμός των ανέλεγκτων αυτοκινήτων αντιπροσωπεύει το 20% του συνόλου των οχημάτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους. Ένας στους πέντε δηλαδή αγνοεί να περάσει από ΚΤΕΟ ή δεν έχει περάσει ποτέ τα τελευταία χρόνια. Κι αυτό την ίδια στιγμή που λόγω της κρίσης έχει ανέβει σημαντικά ο μέσος όρος ζωής των αυτοκινήτων στη χώρα μας.

Πλέον προσεγγίζει τα 13,5 με 14 χρόνια όταν ο μέσος ευρωπαϊκός δεν ξεπερνά τα 10,5. Μάλιστα υπάρχουν χώρες, όπως η Δανία, που ο μέσος όρος ζωής των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων περιορίζεται στα 8,5 χρόνια.

Σύμφωνα με στοιχεία από τα ΚΤΕΟ περίπου το 6% των αυτοκινήτων που περνούν από έλεγχο χρειάζεται να επανέλθουν, καθώς οι ελλείψεις που παρουσιάζουν δεν τους εξασφαλίζουν τη βεβαίωση του «έχειν καλώς». Τα κυριότερα από τα προβλήματα που παρουσιάζουν αυτά τα αυτοκίνητα συνδέονται με τα ελαστικά (εξαντλείται σε επικίνδυνο βαθμό η αντοχή τους), με τα φρένα, αλλά και με το σύστημα διεύθυνσης. Δηλαδή ελλείψεις που είναι κρίσιμες και καθοριστικές για την ασφάλεια των οδηγών.

Στην «τσιμπίδα» της εφορίας κινδυνεύουν να πιαστούν τα αυτοκίνητα τα οποία έχουν να περάσουν από ΚΤΕΟ πάνω από 6 μήνες από την ημερομηνία που έχουν υποχρέωση. Οι ιδιοκτήτες τους που θα εντοπίζονται θα εισπράττουν πρόστιμο 150 ευρώ και αν μέσα σε συγκεκριμένο διάστημα δεν φροντίζουν να περάσουν από Τεχνικό Έλεγχο, τότε, όπως και στην περίπτωση των ανασφάλιστων οχημάτων, θα ειδοποιείται η Τροχαία. Το πρόστιμο που προβλέπει ο ΚΟΚ είναι 400 ευρώ που πέφτει στα 50 αν μέσα σε 10 ημέρες ο οδηγός περάσει από ΚΤΕΟ. Όμως, υπάρχει και το πρόστιμο της καθυστέρησης. Που είναι 17 ευρώ για έως έναν μήνα, 33 ευρώ για έως 6 μήνες και 65 ευρώ για παραπάνω διάστημα. Δηλαδή κάποιος που θα εντοπίζεται από την εφορία θα πληρώνει: 150 ευρώ πρόστιμο, συν 65 το «πέναλτι» καθυστέρησης, συν 50 ευρώ το κόστος ελέγχου, συν οποιοδήποτε άλλο ποσό για επισκευές αν χρειάζονται. Αν δε τα αγνοήσει όλα αυτά, το πρόστιμο της Εφορίας παραμένει και προστίθεται πλέον το πρόστιμο της Τροχαίας. Επί της ουσίας μπαίνει βαθιά το χέρι στην τσέπη.

Την ίδια ώρα, φαίνεται να αναπτύσσεται ένας έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των ιδιωτικών ΚΤΕΟ. Ο ανταγωνισμός αυτός συνδέεται με τις τιμές. Υπάρχουν ΚΤΕΟ, κυρίως στην επαρχία, που έχουν «ρίξει» ακόμα και στο μισό τις τιμές, δηλαδή από τα 50 ευρώ που συνήθως πληρώνουν οδηγοί, στα 25 και μάλιστα ορισμένες μέρες το ποσό αυτό πέφτει ακόμα χαμηλότερα, στα 15. Το κάθε ΚΤΕΟ αποδίδει στο δημόσιο 1 ευρώ για κάθε έλεγχο συν τον ΦΠΑ (24%) επί του ποσού που εισπράττει και όχι επί των 40 ευρώ που έχει καθοριστεί ως η κατώτατη τιμή. Τιμές κάτω από αυτό το όριο πρέπει να προκύπτουν μόνο μέσα από ειδική μελέτη την οποία οι ιδιοκτήτες των ΚΤΕΟ υποχρεούνται να υποβάλουν στις αρμόδιες υπηρεσίες.