Η σωστή συντήρηση ενός οχήματος! Ένα θέμα συζήτησης που απασχολεί πολλούς ή θα έπρεπε να απασχολεί πολλούς.
Σε αυτό το άρθρο θα ήθελα να ξεκινήσω αναλύοντας πρώτα το θέμα του «DIY SERVICE» (Do It Yourself = Καντο μόνος σου) vs συντήρηση του αυτοκινήτου μου από ΕΞΕΙΔΗΚΕΥΜΕΝΟ ΤΕΧΝΙΚΟ.
Δυστηχως η οικονομική κριση του σήμερα έχει φέρει για πολλούς την προκαθορισμένη συντήρηση του οχήματος τους σε δεύτερη μοίρα και πολύ καταφεύγουν στην λύση του Καντο μόνος σου στο σπίτι. Έτσι λοιπόν πολλοί εφοδιάζονται με γνώσεις του πεντάλεπτου από το διαδύκτιο και μερικά εργαλεία από τα lidl και ξεκινάνε το service στο πεζοδρόμιο. Δεν θέλω να κατακρίνω ούτε τους αυτοδίδακτους, ούτε και τα εργαλεία τους, όμως όμως με αυτό το τροπο υπάρχουν πολύ βασικές και σπουδές ελλείψεις. Όπως για παράδειγμα η κατανόηση ενός προβλήματος ασφαλείας στο όχημα η σωστή διαδικασία αποσυναρμολόγησης και επανατοποθετησης των εξαρτημάτων και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα πολλές φορές να καθίσταται το όχημα επικίνδυνο για κυκλοφορία ή να προκαλεί στο τέλος μεγαλύτερους μπελάδες ακόμα και οικονομικούς οπου στο τέλος βρισκόμαστε στην δυσάρεστη θέση να έχουμε βάλει το χέρι πιο βαθειά στην τσέπη από ότι να είχαμε πάει σε ένα συνεργείο εξαρχής και να είχαμε το κεφάλι μας ήσυχο. Άρα λιοιπον θα συμβουλέψω τους αναγνώστες μας βρείτε ένα τεχνικό που σας ικανοποιεί και εμπιστευτείτε του την συντήρηση του οχήματος σας εξολοκλήρου. Όπως εμπιστεύεστε στον γιατρό το σώμα σας έτσι πράξτε και για το αυτοκίνητο σας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ
Ο κάθε κατασκευαστής έχει δώσει συγκεκριμένα στάνταρ για την τακτική συντήρηση του κάθε αυτοκινήτου της σε συγκεκριμένα χιλιόμετρα ή μετά την πάροδο συγκεκριμένου χρόνου. Από την θεωρία όμως στην πράξη αυτά τα στάνταρ αλλάζουν ανα όχημα τις συνθήκες όπου κυκλοφορεί ακόμα και το στυλ οδήγησης. Οι τεχνικοί λοιπόν θέτουμε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα για την συντήρηση του αυτοκινήτου βασισμένοι σε αυτά τα τρία που προανέφερα. Ο κάθε τεχνικός όπου είναι και σωστά πληροφορημένος από τον οδηγό είναι πάντα θέση να κρίνει τι υλικά και ποτέ πρέπει να αντικατασταθούν για να έχουμε ομαλή και ασφαλής λειτουργία οχήματος. Πολλές φορές λοιπόν πρέπει να ξεχάσουμε τον πίνακα του κατασκευαστή και να εμπιστευτούμε τον τεχνικό μας που η καθημερινή του εμπειρία και διατριβές του έχει διδάξει ότι πρέπει να θέσει τα δικά του στάνταρ. Πριν προχωρήσω στην ανάρτηση αυτών των στάνταρ θέλω να δώσω ένα παράδειγμα για να γίνω λίγο πιο κατανοητός και να δώσω βάση στον λόγο μου. (Προσοχή το παράδειγμα μου δεν αποτελεί είδος δυσφήμισης για την κατασκευάστρια εταιρεία που θα αναφερθώ, είναι απλός ένα παράδειγμα της καθημερινότητας) Πριν μερικά χρόνια η Alfa Romeo ξεκίνησε την παραγωγή των γνωστών Twin Spark κινητήρων, ένας πραγματικά αξιόλογος κινητήρας ειδικά για τους Ιταλοφιλους αυτοκινητιστές. Σαν εγκεκριμένο λάδι είχε επιλεχθεί το Selenia 20K, για το οποίο είχε δοθεί οδηγία ότι ήταν για 20.000 χιλιόμετρα,ναι καλά διαβάστε δεν είναι λάθος. Από τις αντιπρόσωπιες λοιπόν περνάτε αυτή η οδηγία στους νέους ιδιοκτήτες με αποτέλεσμα όλοι οι οδηγοί ή τουλάχιστον αυτοί η οποίοι δεν εμπεναν στην διαδικασία να ανοίξουν το καπό του αυτοκινήτου τους να βρίσκονται στην δυσάρεστη θέση κάποιου μεγάλου μηχανικού προβλήματος. Θα πείτε ΟΚ είναι μια περίπτωση καθημερινά όμως πέφτουν εγχειρίδια κατασκευαστών στα χέρια μου τα οποία δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν με την πραγματικότητα, γιατί όπως είπα άλλες συνθήκες και άλλοι οδηγοί.
ΤΑ ΤΡΙΑ ΒΑΣΙΚΑ ΠΑΚΕΤΑ
Συνήθως τα συνεργεία τις αγορας χωριζουν τρεις κατηγορίες service ανάλογα με τα χιλιόμετρα που έχει διανύσει και τον καιρό που έχει περάσει. Ας τις αναλύσουμε.
ΜΙΚΡΟ SERVICE
Το μικρό service συνήθως συνίσταται να γίνεται περίπου κάθε 7 με 7.500 χιλιόμετρα ή 1 χρόνο και περιλαμβάνει την αλλαγή λαδιών και του φίλτρου. Επίσης πραγματοποιούνται έλεγχοι σε όλο το αμάξωμα για τυχόν φθορές ή απώλειες. Για παράδειγμα στο σύστημα φρενών ή το σύστημα διεύθυνσης καθώς επίσης ελέγχονται και συμπληρώνονται αν και εφόσον χρειάζεται όλα τα υγρά. Κάποιοι τεχνικοί ίσως εφαρμόσουν και ηλεκτρονικό διαγνωστικό έλεγχο μέσω του εγκεφάλου για τυχόν δυσλειτουργίες στα ηλεκτρικά/ηλεκτρονικά συστήματά.
ΜΕΓΑΛΟ SERVICE
Το μεγάλο service συνίσταται συνηθως να γίνεται κάθε 15.000 χιλιόμετρα χωρίς την απαίτηση χρόνου.
Το μεγάλο service περιλαμβάνει ότι και το μικρό συν την αλλαγή των εξής: φίλτρο αέρος, φίλτρο καμπίνας,φίλτρο καυσίμου(αν έχει). Περιλαμβάνονται όλοι οι παραπάνω έλεγχοι και λίπανση διαφόρων σημείων. Κάποια συνέργεια μπορεί να πραγματοποιούν και πλύσιμο του χώρου της μηχανής καθώς καθαρισμό των αεραγωγών της καμπίνας με ειδικό χημικό.
ΓΕΝΙΚΟ SERVICE
Σε πληθώρα μοντέλων αν εταιρεία το γενικό service συνήθως γίνεται κάθε 60.000 χιλιόμετρα ή 4 χρόνια, αυτό όμως αλλάζει για πολλές περιπτώσεις.
Στο γενικό service πραγματοποιούνται όλες οι παραπάνω εργασίες που έχουμε ήδη αναφέρει με το συμπλήρωμα κάποιων λίγο πιο ζωτικής σημασίας για τον κινητήρα. Στο στάδιο αυτό θα αντικατσταθει ο ιμάντας χρονισμού του εκκεντροφόρου σετ με ρουλεμάν τεντωτηρα,τρομπα νερού και ο εξωτερικός ιμάντας κίνησης δυναμό και άλλων βοηθημάτων. Στους κινητήρες που δεν έχουν ιμάντα για τον εκκεντροφόρο αλλά καδένα θα γίνει αλλαγή μόνο του εξωτερικού ιμάντα και έλεγχος της τρόμπας νερού. Επίσης στο γενικό service θα αλλαχτούν όλα τα υγρά του αυτοκινήτου,υγρά φρενών,υγρά υδραυλικού τιμονιού και βαλβολίνες σασμάν και δυαφορικου(αν έχει εξωτερικό). Επίσης θα πρέπει να γίνεται συντήρηση στο σύστημα του κλιματισμού και έλεγχος ευθυγράμμισης.
Περαν των βασικων καυηγοριων ομως υπαρχουν και εκτακτη συντηρηση που μπορει να προκυψει ανα πασα ωρα λογο καποιας δυσλυτουργιας. κλεινωντας το κομματι του service θα ηθελα να τονισω πως ολα τα παραπανω μπορει να αλλαζουν απο μοντελο σε μοντελο, λογο χρησης διαφορετικων υλικων. Ελπιζω να φανει χρησιμο αυτο το αρθρο στους φιλους μας αναγνωστες που ειτε ειναι νεοι στο τιμονι ή αυτους που μπορει να ειχαν αγνοια για την συντηρηση του αυτοκινητου τους μεχρι σημερα.