Τον περασμένο Μάιο, ο δημοτικός σύμβουλος Θήβας Θανάσης Σκούμας κατέθεσε στο δημοτικό συμβούλιο μια πρόταση που αποτελούσε εφαρμογή της πρότασης μας για αποκεντρωμένη διαχείριση απορριμμάτων στην περιοχή των Δήμων Θηβαίων, Τανάγρας, Αλιάρτου (δείτε σχετικά Παρέμβαση για τη διαχείριση των απορριμμάτων στους Δήμους Θήβας, Αλιάρτου, Τανάγρας)
Ο σχολιασμός της πρότασης αυτής στην ιστοσελίδα της Διαδημοτικής Επιχείρησης Διαχείρισης Απορριμμάτων Θήβας (εδώ) προκάλεσε την παρακάτω απάντηση :
ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΚΟΥΜΑΣ Θήβα 21-01-2013 Ανεξάρτητος Δημοτικός Σύμβουλος Θήβας
Απάντηση στο σχολιασμό της ΔΕΠΟΔΑΘ για την πρόταση μας με τίτλο:
«Η ανάπτυξη ενός συστήματος αποκεντρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων στην 2η Διαχειριστική Ενότητα της περιφέρειας Στερεάς – μια πρώτη προσέγγιση σχεδιασμού και κόστους»
Αρκετούς μήνες μετά την κατάθεση της ανωτέρω πρότασης μας, στο Δημοτικό Συμβούλιο Θηβαίων και ενόψει της παρουσίασης για την «Ολοκληρωμένη διαχείριση στερεών αποβλήτων στην 2η Διαχειριστική ενότητα Βοιωτίας» δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα της ΔΕΠΟΔΑΘ μια – ανυπόγραφη - σύγκριση των προτάσεων που κατέληγε στον ισχυρισμό που αποτελεί μόνιμη επωδό παραγόντων της ΔΕΠΟΔΑΘ ότι οι δύο προτάσεις είναι ίδιες.
Θα μπορούσαμε λοιπόν μονολεκτικά να απαντήσουμε ότι εφόσον οι δύο προτάσεις είναι ίδιες τους καλούμε να αποσύρουν την πρόταση τους και να υποβάλλουν προς χρηματοδότηση τη δική μας που παρότι αποτελεί μια «πρώτη προσέγγιση σχεδιασμού και κόστους» όπως αναφέραμε, εν τούτοις είναι πολύ πιο αναλυτική και συγκεκριμένη. Για την ακρίβεια είναι η μόνη συγκεκριμένη από τις δύο, όπως υποδεικνύει το γεγονός ότι ενώ η αναφορά στην δική μας πρόταση γίνεται με παραπομπές σε αριθμούς σελίδων, η αναφορά στην πρόταση της ΔΕΠΟΔΑΘ δεν παραπέμπει σε κάποια πηγή αφού ουδέποτε καταγράφηκε, αναλύθηκε, κοστολογήθηκε και κατατέθηκε. Καμιά από τις «πιο προωθημένες» προτάσεις της ΔΕΠΟΔΑΘ (κάδοι ανακύκλωσης, πράσινα σημεία κλπ) όπως αναφέρονται στη σύγκριση δεν έχει ακριβή προσδιορισμό μεγεθών, ποσοτήτων, κόστους εγκατάστασης και λειτουργίας και κυρίως δεν έχει υποβληθεί για χρηματοδότηση. Αντιθέτως: η μοναδική πρόταση που έχει υποβληθεί από την ΔΕΠΟΔΑΘ, «προωθήθηκε» από τον περιφερειάρχη και έλαβε προέγκριση χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ, αφορά τη μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων στα πρότυπα των μονάδων που προωθούνται σήμερα σε όλη τη χώρα από τα μεγάλο- εργολαβικά συμφέροντα και την τρόικα. Μονάδες που παράγουν κυρίως προϊόντα χαμηλής ποιότητας που προορίζονται για ενεργειακή αξιοποίηση και καύση.
Αν λοιπόν παραμερίσουμε το προπέτασμα καπνού που αποτελούν αυτές οι «προωθημένες ιδέες» τις οποίες η ΔΕΠΟΔΑΘ δεν ζήτησε να χρηματοδοτηθούν, δεν απομένει παρά να αναρωτηθούμε: Σε τι χρειάζεται μια μεγάλη μονάδα με ακριβό εξοπλισμό που υπολογίζεται να υποδεχθεί όλα τα απορρίμματα που παράγονται στην ενότητα σύμμεικτα – όπως ρητά αναγράφεται στο τεχνικό δελτίο υποβολής της πρότασης για χρηματοδότηση- εάν πράγματι το μεγαλύτερο μέρος τους πρόκειται ανακτάται με διαλογή στην πηγή; Για ποιο λόγο να δαπανηθούν τόσα χρήματα για την κατασκευή της μονάδας αντί να δοθούν πολύ λιγότερα για την ανάπτυξη ενός αποκεντρωμένου συστήματος διαλογής στην πηγή που περιγράφουμε αναλυτικά στην πρότασή μας; Για ποιο λόγο να επιβαρυνθούν οι πολίτες με τουλάχιστον διπλάσιο κόστος λειτουργίας και να δημιουργηθούν πολύ λιγότερες θέσεις εργασίας;
Οι παράγοντες της ΔΕΠΟΔΑΘ και της δημοτικής αρχής δείχνουν να πιστεύουν ότι οι πολίτες της Θήβας είναι όχι μόνο αφελείς αλλά και χωρίς μνήμη. Ο πρόχειρος σχολιασμός της πρότασης μας αποκαλύπτει ότι είτε δεν μπήκαν στον κόπο να τη διαβάσουν είτε σκοπίμως την παραποιούν.1 Σε κάθε περίπτωση η κατασκευή της μονάδας είναι όχι μόνο ανώφελη αφού δεν προκύπτει κανένα περιβαλλοντικό ή οικονομικό όφελος αλλά και επικίνδυνη: Δημιουργηθεί τις προϋποθέσεις για πολύ δυσμενέστερες εξελίξεις στο μέλλον, στο βαθμό που όλοι θυμόμαστε τις παλαιότερες απόπειρες για τη μονάδα καύσης απορριμμάτων Αττικής και Βοιωτίας που ματαιώθηκε με παλλαϊκό ξεσηκωμό. Θυμόμαστε επίσης και τις πιο πρόσφατες απόπειρες της ΔΕΠΟΔΑΘ που μόλις πέρυσι πρότεινε στην Περιφέρεια, ως πιο συμφέρουσα λύση την κατασκευή υπέρ-μονάδας και την συγκέντρωση όλων των απορριμμάτων της Περιφέρειας στη Θήβα, χωρίς την ενημέρωση του δημοτικού συμβουλίου. Μήπως δεν γνωρίζουμε όλοι ότι -αντίθετα με την δική μας πρόταση που μπορεί να υλοποιηθεί με απλά μέσα- ο κυρίαρχος παίκτης με τεχνογνωσία για την κατασκευή και αλλά και τη λειτουργία τέτοιων μεγάλων μονάδων επεξεργασίας είναι ο όμιλος Μπόμπολα που έχει αποκτήσει και το όμορο οικόπεδο στο ΧΥΤΑ Θήβας;
1 Δεν εξηγούνται αλλιώς ούτε οι λανθασμένες αναφορές στο κόστος λειτουργίας (όποιος επιθυμεί ας ανατρέξει στην σχετική ανάλυση στην πρότασή μας) ούτε οι χονδροειδείς προσπάθειες να αποδείξουν ότι η πρότασή τους είναι υπέρτερη με επιχειρήματα του τύπου «οι δύο προτάσεις για τα αδρανή συμφωνούν (πράγματι). Η πρόταση της ΔΕΠΟΔΑΘ χρηματοδοτείται γιατί έχει προσύμφωνο συνεργασίας με το εγκεκριμένο σύστημα !»
Ο σχολιασμός της πρότασης αυτής στην ιστοσελίδα της Διαδημοτικής Επιχείρησης Διαχείρισης Απορριμμάτων Θήβας (εδώ) προκάλεσε την παρακάτω απάντηση :
ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΚΟΥΜΑΣ Θήβα 21-01-2013 Ανεξάρτητος Δημοτικός Σύμβουλος Θήβας
Απάντηση στο σχολιασμό της ΔΕΠΟΔΑΘ για την πρόταση μας με τίτλο:
«Η ανάπτυξη ενός συστήματος αποκεντρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων στην 2η Διαχειριστική Ενότητα της περιφέρειας Στερεάς – μια πρώτη προσέγγιση σχεδιασμού και κόστους»
Αρκετούς μήνες μετά την κατάθεση της ανωτέρω πρότασης μας, στο Δημοτικό Συμβούλιο Θηβαίων και ενόψει της παρουσίασης για την «Ολοκληρωμένη διαχείριση στερεών αποβλήτων στην 2η Διαχειριστική ενότητα Βοιωτίας» δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα της ΔΕΠΟΔΑΘ μια – ανυπόγραφη - σύγκριση των προτάσεων που κατέληγε στον ισχυρισμό που αποτελεί μόνιμη επωδό παραγόντων της ΔΕΠΟΔΑΘ ότι οι δύο προτάσεις είναι ίδιες.
Θα μπορούσαμε λοιπόν μονολεκτικά να απαντήσουμε ότι εφόσον οι δύο προτάσεις είναι ίδιες τους καλούμε να αποσύρουν την πρόταση τους και να υποβάλλουν προς χρηματοδότηση τη δική μας που παρότι αποτελεί μια «πρώτη προσέγγιση σχεδιασμού και κόστους» όπως αναφέραμε, εν τούτοις είναι πολύ πιο αναλυτική και συγκεκριμένη. Για την ακρίβεια είναι η μόνη συγκεκριμένη από τις δύο, όπως υποδεικνύει το γεγονός ότι ενώ η αναφορά στην δική μας πρόταση γίνεται με παραπομπές σε αριθμούς σελίδων, η αναφορά στην πρόταση της ΔΕΠΟΔΑΘ δεν παραπέμπει σε κάποια πηγή αφού ουδέποτε καταγράφηκε, αναλύθηκε, κοστολογήθηκε και κατατέθηκε. Καμιά από τις «πιο προωθημένες» προτάσεις της ΔΕΠΟΔΑΘ (κάδοι ανακύκλωσης, πράσινα σημεία κλπ) όπως αναφέρονται στη σύγκριση δεν έχει ακριβή προσδιορισμό μεγεθών, ποσοτήτων, κόστους εγκατάστασης και λειτουργίας και κυρίως δεν έχει υποβληθεί για χρηματοδότηση. Αντιθέτως: η μοναδική πρόταση που έχει υποβληθεί από την ΔΕΠΟΔΑΘ, «προωθήθηκε» από τον περιφερειάρχη και έλαβε προέγκριση χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ, αφορά τη μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων στα πρότυπα των μονάδων που προωθούνται σήμερα σε όλη τη χώρα από τα μεγάλο- εργολαβικά συμφέροντα και την τρόικα. Μονάδες που παράγουν κυρίως προϊόντα χαμηλής ποιότητας που προορίζονται για ενεργειακή αξιοποίηση και καύση.
Αν λοιπόν παραμερίσουμε το προπέτασμα καπνού που αποτελούν αυτές οι «προωθημένες ιδέες» τις οποίες η ΔΕΠΟΔΑΘ δεν ζήτησε να χρηματοδοτηθούν, δεν απομένει παρά να αναρωτηθούμε: Σε τι χρειάζεται μια μεγάλη μονάδα με ακριβό εξοπλισμό που υπολογίζεται να υποδεχθεί όλα τα απορρίμματα που παράγονται στην ενότητα σύμμεικτα – όπως ρητά αναγράφεται στο τεχνικό δελτίο υποβολής της πρότασης για χρηματοδότηση- εάν πράγματι το μεγαλύτερο μέρος τους πρόκειται ανακτάται με διαλογή στην πηγή; Για ποιο λόγο να δαπανηθούν τόσα χρήματα για την κατασκευή της μονάδας αντί να δοθούν πολύ λιγότερα για την ανάπτυξη ενός αποκεντρωμένου συστήματος διαλογής στην πηγή που περιγράφουμε αναλυτικά στην πρότασή μας; Για ποιο λόγο να επιβαρυνθούν οι πολίτες με τουλάχιστον διπλάσιο κόστος λειτουργίας και να δημιουργηθούν πολύ λιγότερες θέσεις εργασίας;
Οι παράγοντες της ΔΕΠΟΔΑΘ και της δημοτικής αρχής δείχνουν να πιστεύουν ότι οι πολίτες της Θήβας είναι όχι μόνο αφελείς αλλά και χωρίς μνήμη. Ο πρόχειρος σχολιασμός της πρότασης μας αποκαλύπτει ότι είτε δεν μπήκαν στον κόπο να τη διαβάσουν είτε σκοπίμως την παραποιούν.1 Σε κάθε περίπτωση η κατασκευή της μονάδας είναι όχι μόνο ανώφελη αφού δεν προκύπτει κανένα περιβαλλοντικό ή οικονομικό όφελος αλλά και επικίνδυνη: Δημιουργηθεί τις προϋποθέσεις για πολύ δυσμενέστερες εξελίξεις στο μέλλον, στο βαθμό που όλοι θυμόμαστε τις παλαιότερες απόπειρες για τη μονάδα καύσης απορριμμάτων Αττικής και Βοιωτίας που ματαιώθηκε με παλλαϊκό ξεσηκωμό. Θυμόμαστε επίσης και τις πιο πρόσφατες απόπειρες της ΔΕΠΟΔΑΘ που μόλις πέρυσι πρότεινε στην Περιφέρεια, ως πιο συμφέρουσα λύση την κατασκευή υπέρ-μονάδας και την συγκέντρωση όλων των απορριμμάτων της Περιφέρειας στη Θήβα, χωρίς την ενημέρωση του δημοτικού συμβουλίου. Μήπως δεν γνωρίζουμε όλοι ότι -αντίθετα με την δική μας πρόταση που μπορεί να υλοποιηθεί με απλά μέσα- ο κυρίαρχος παίκτης με τεχνογνωσία για την κατασκευή και αλλά και τη λειτουργία τέτοιων μεγάλων μονάδων επεξεργασίας είναι ο όμιλος Μπόμπολα που έχει αποκτήσει και το όμορο οικόπεδο στο ΧΥΤΑ Θήβας;
1 Δεν εξηγούνται αλλιώς ούτε οι λανθασμένες αναφορές στο κόστος λειτουργίας (όποιος επιθυμεί ας ανατρέξει στην σχετική ανάλυση στην πρότασή μας) ούτε οι χονδροειδείς προσπάθειες να αποδείξουν ότι η πρότασή τους είναι υπέρτερη με επιχειρήματα του τύπου «οι δύο προτάσεις για τα αδρανή συμφωνούν (πράγματι). Η πρόταση της ΔΕΠΟΔΑΘ χρηματοδοτείται γιατί έχει προσύμφωνο συνεργασίας με το εγκεκριμένο σύστημα !»