Τα αυτόματα κιβώτια έχουν ανέβει ψηλά σε προτιμήσεις, όμως τα μηχανικά παραμένουν σταθερή αξία. Ποια επιλογή είναι καλύτερη;
Αποτελεί ένα σημαντικό δίλημμα, με πολλές απαντήσεις και επιλογές. Διαχρονικά η πλάστιγγα φαίνεται να γέρνει σχετικά περισσότερο υπέρ των μηχανικών κιβωτίων ταχυτήτων, όμως τα τελευταία χρόνια η άνοδος της δημοφιλίας για τα αυτόματα, δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι εποχές των μέτριων σε απόδοση αυτόματων κιβωτίων έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί, καθώς έδωσαν τη θέση τους σε νέα, πιο σύγχρονα και οικονομικά για την χρήση του αυτοκινήτου. Ας δούμε αναλυτικά τι ισχύει σε κάθε περίπτωση:
Χειροκίνητα
Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα των χειροκίνητων κιβωτίων συγκριτικά με τα αυτόματα, αποτελεί η αίσθηση ότι ο οδηγός έχει τον απόλυτο έλεγχο του αυτοκινήτου. Η αμεσότητα στην επικοινωνία μεταξύ οδηγού και οχήματος και ο έλεγχος της ροπής, δίνουν τη δυνατότητα στον πρώτο να εκμεταλλεύεται όλο το φάσμα των στροφών του κινητήρα, με στόχο την μέγιστη απόδοση, καθώς και την οδηγική απόλαυση. Σε γενικές γραμμές τα αυτοκίνητα με χειροκίνητα κιβώτια αποδεικνύεται ότι διαθέτουν πιο «fun to drive» φιλοσοφία, στην πλειοψηφία τους.
Την ίδια στιγμή τα μηχανικά κιβώτια ταχυτήτων δεν απευθύνονται μόνο σε όσους αναζητούν μια πιο ευχάριστη οδική συμπεριφορά, αλλά και σε όσους θέτουν ως προαπαιτούμενο την χαμηλή μέση κατανάλωση του οχήματος που οδηγούν. Με σωστές αλλαγές «σχέσεων» στο κιβώτιο ταχυτήτων και τον δείκτη του στροφόμετρου να μην υπερβαίνει το ψυχολογικό όριο των 2.000-2.500 στροφών/ανά λεπτό, μπορεί να επιτευχθεί μια εξαιρετικά οικονομική κατανάλωση καυσίμου, καθώς και μεγαλύτερη αυτονομία μέχρι τον επόμενο ανεφοδιασμό. Να σημειωθεί επίσης ότι η συντήρηση ενός μηχανικού κιβωτίου είναι πιο οικονομική σε σύγκριση με ένα αυτόματο, σε κάθε περίπτωση.
Αυτόματα
Η βασική διαφορά των αυτόματων κιβωτίων σε σχέση με τα χειροκίνητα, είναι ο σχεδιασμός τους και η απουσία συμπλέκτη από τα πεντάλ του αυτοκινήτου. Ο οδηγός απολαμβάνει τις ευκολίες του αυτόματου οχήματος του, καθώς δεν χρειάζεται να απασχολείται με αλλαγές σχέσεων στο κιβώτιο ταχυτήτων. Από την άλλη, το κόστος για την αγορά ενός αυτόματου αυτοκινήτου είναι μεγαλύτερο από αυτό ενός χειροκίνητου και δικαιολογείται εν μέρει από την πολυπλοκότητα της σχεδίασης τους σε σχέση με τα μηχανικά, γεγονός που αυξάνει το κόστος κατασκευής τους.
Σε αρκετές περιπτώσεις τα απλά αυτόματα κιβώτια ίσως να μην μεταφέρουν με τον επιθυμητό τρόπο την δύναμη του κινητήρα στους τροχούς, ειδικά σε συνθήκες προσπέρασης και κυρίως συγκρινόμενα με την αμεσότητα που προσδίδουν τα αντίστοιχα χειροκίνητα. Επίσης τα κλασικά αυτόματα παρουσιάζουν αυξημένη κατανάλωση σε σχέση με τα μηχανικά, κυρίως λόγω του επιπλέον βάρους τους και της μεγαλύτερης κατανάλωσης ενέργειας που απαιτεί η λειτουργία τους, ενώ εξίσου αυξημένο είναι και το κόστος για την συντήρηση τους συγκριτικά με τα χειροκίνητα.
Πέρα από τα απλά αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων, ο υποψήφιος αγοραστής πλέον έχει την δυνατότητα επιλογής και των λεγόμενων αυτόματων διπλού συμπλέκτη, καθώς και των αυτόματων CVT. Τα αυτόματα διπλού συμπλέκτη επιτυγχάνουν να διατηρούν την ομαλότητα και την αμεσότητα στις αλλαγές των σχέσεων, ενώ δίνουν στον οδηγό την επιλογή να επέμβει είτε χειροκίνητα, είτε μέσω του λεβιέ, είτε μέσω των ειδικών «paddles» που βρίσκονται τοποθετημένα αριστερά και δεξιά στην πίσω πλευρά του τιμονιού. Σε ότι αφορά στη λειτουργία τους, απαιτεί λιγότερη ενέργεια, άρα και χαμηλότερη κατανάλωση σε καύσιμο, όχι όμως και χαμηλότερη τιμή αγοράς, καθώς είναι πιο «αλμυρά» σε σχέση τόσο με τα απλά αυτόματα, όσο και με τα χειροκίνητα.
Στην περίπτωση των αυτόματων κιβωτίων CVT (συνεχούς μεταβαλλόμενης μετάδοσης), τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα, καθώς κατάφεραν να ξεπεράσουν την αμφιλεγόμενη φήμη που είχαν αποκτήσει σχετικά με το πόσο αξιόπιστα και θορυβώδη αποδείχτηκαν κατά το παρελθόν. Πλέον παρουσιάζονται πιο αξιόπιστα και αποδοτικά από ποτέ, ενώ το χαμηλό κόστος παραγωγής τους σε σύγκριση με τις άλλες κατηγορίες αυτόματων κιβωτίων, τα καθιστά ως μια ιδιαίτερα ανταγωνιστική και προσιτή επιλογή για τον υποψήφιο αγοραστή.
Με λίγα λόγια, η απάντηση στο ερώτημα αυτόματο ή χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, προφανώς και καθορίζεται από τις επιλογές και ανάγκες του εκάστοτε οδηγού. Τα χειροκίνητα φαίνεται να προσφέρουν την απαιτούμενη ισορροπία μεταξύ της «fun to drive» φιλοσοφίας σε συνδυασμό με το χαμηλότερο κόστος αγοράς και συντήρησης. Από την άλλη τα αυτόματα κιβώτια εξελίσσονται και προσφέρουν στο αγοραστικό κοινό αρκετές επιλογές, ανάλογα και με το budget που σκοπεύει κάποιος να διαθέσει για την αγορά ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου. Τα αυτόματα κιβώτια διπλού συμπλέκτη φαίνεται να αποτελούν μια εξαιρετική επιλογή, ωστόσο το κόστος για την αγορά τους, αλλά και για την συντήρηση τους, πιθανόν να αποτελέσει ανασταλτικό παράγοντα στην τελική απόφαση ενός υποψήφιου αγοραστή.