όπως εγκρίθηκαν ομόφωνα κατά το πρόσφατο
Διοικητικό Συμβούλιο της οργάνωσης, απέστειλε προς τον Ευάγγελο
Βενιζέλο, υπουργό Οικονομικών και τον Παντελή Οικονόμου, αναπλ. υπουργό
οικονομικών, με σχετική επιστολή ο πρόεδρος της ΠΑΣΕΓΕΣ Τζανέτος
Καραμίχας.
Οι προτάσεις τις οποίες κοινοποιεί η ΠΑΣΕΓΕΣ στον κ. Γ. Καπελέρη, Γεν. Γραμματέα Υπουργείου Οικονομικών έχουν ως εξής:
Ενημερωτικό σημείωμα
1. Για τους αγρότες του ειδικού καθεστώτος, οι οποίοι αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία των αγροτών, στην περίπτωση κατά την οποία διακινούν τα προϊόντα τους μέσω των αγροτικών συνεταιρισμών στους οποίους ανήκουν, δεν χρειάζεται να γίνει καμία αλλαγή, με δεδομένο ότι οι αγροτικοί συνεταιρισμοί δεν αποκρύπτουν φορολογητέα ύλη, γεγονός που διασφαλίζει τη μεγαλύτερη δυνατή διαφάνεια στις συναλλαγές. Για τους υπόλοιπους που διακινούν τα αγροτικά τους προϊόντα από τρίτους αγοραστές – επιτηδευματίες, τότε οι αγρότες του ειδικού καθεστώτος υποχρεούνται να εκδίδουν, οι ίδιοι, σχετικό παραστατικό (τιμολόγιο πώλησης). Στις περιπτώσεις ωστόσο αγροτών που το φορολογητέο τους εισόδημα προέρχεται από σημαντικό κύκλο εργασιών, που υπερβαίνει το επίπεδο ενός μικρομεσαίου αγρότη, τότε οι αγρότες αυτοί πρέπει να ενταχθούν στο κανονικό καθεστώς.
2. Στις περιπτώσεις στις οποίες οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι συστήνουν νομικά πρόσωπα για τη διακίνηση της παραγωγής τους, τότε θα προσέφερε στην απλοποίηση της φορολόγησης ο προσδιορισμός του φορολογητέου εισοδήματος, αποκλειστικά, με ποσοστιαίους συντελεστές, επί του ετήσιου κύκλου εργασιών τους (κατά την άποψή μας η ρύθμιση αυτή θα ήταν σκόπιμο να εφαρμοστεί σε όλους τους κλάδους της οικονομίας της χώρας).
Με την ευκαιρία ωστόσο των επισημάνσεων αυτών, κρίνεται σκόπιμο να αναφερθούμε σε ορισμένα επιπλέον ζητήματα, όπως:
α) Η επιβολή του νέου ειδικού τέλους στα ακίνητα, θεωρούμε ότι δεν πρέπει να εφαρμοστεί σε αποθήκες των αγροτών, των αγροτικών συνεταιρισμών και κυρίως σε σταβλικές εγκαταστάσεις κτηνοτρόφων, μια και με τη μεγάλη κρίση που διέρχεται η κτηνοτροφία, αλλά και εξαιτίας της ιδιαίτερης σημασίας που αποκτά ο κλάδος αυτός για τη διατροφική ασφάλεια της χώρας, κρίνεται απόλυτα αναγκαίο όχι μόνο να μην επιβληθούν πρόσθετες επιβαρύνσεις, αλλά να υιοθετηθούν μέτρα για τη στήριξη και την ανάπτυξή του.
β) Η θετική, αλλά και δίκαιη πρόσφατη ρύθμιση για την περαίωση στις αγροτικές συνεταιριστικές οργανώσεις, που υιοθετήθηκε με την παράγραφο 4 του άρθρου 18 του ν. 4002/2011, πρέπει να ισχύσει και για τις περιπτώσεις των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων, που είχαν προηγούμενα υπαχθεί στην περαίωση του ν.3888/2010, με συμψηφισμό των υπόλοιπων δόσεων που οφείλονται, εντασσόμενων στην πρόσφατη ως άνω ρύθμιση. Κρίνεται επιτακτικό να αρθεί η ανισότητα και η άδικη αυτή μεταχείριση, εκκρεμότητα για την οποία έχει ήδη απευθυνθεί σχετικό έγγραφο προς τον Υπουργό Οικονομικών και τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών από τις 25.08.2001.
γ) Υπενθυμίζεται επίσης ότι εκκρεμεί η επιβεβλημένη παράταση του χρόνου αποπληρωμής των ενήμερων οφειλών των αγροτών και των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεών τους στις πυρόπληκτες περιοχές, με δεδομένο ότι η αγροτική παραγωγή, αλλά και η μεταποίησή της στις περιοχές αυτές είναι σαφές ότι δεν μπορεί να αποκατασταθεί στο διάστημα μιας πενταετίας. Για την εκκρεμότητα αυτή έχει ήδη απευθυνθεί σχετική επιστολή στον Υπουργό Οικονομικών και στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών από τις 25.07.2011.
δ) Προκειμένου να απλοποιηθεί η επιστροφή ΕΦΚ πετρελαίου στους αγρότες, αλλά και να καταστεί πιο δίκαιη, είναι απαραίτητο η επιστροφή αυτή να συνδέεται απόλυτα με εκείνους που πραγματικά παράγουν αγροτικά προϊόντα. Για το σκοπό αυτό προτείνεται να υιοθετηθούν προσδιορισμένοι κατ’ αποκοπή συντελεστές ΕΦΚ πετρελαίου επί των τιμολογίων πώλησης αγροτικών προϊόντων, διαφορετικοί, ανάλογα με τέσσερις ή πέντε το πολύ σημαντικές κατηγορίες αγροτικής παραγωγής (όπως οι αροτραίες καλλιέργειες, οι δενδρώδεις καλλιέργειες, τα κηπευτικά παραγωγής από θερμοκήπια ή από υπαίθριες καλλιέργειες, η ζωική παραγωγή κ.α.). Με τους συντελεστές αυτούς και την πρόσθετη ενσωμάτωσή τους στο ποσοστό επιστροφής ΦΠΑ που θα αποδίδεται στους επαγγελματίες αγρότες, η διαδικασία αυτή καθίσταται δικαιότερη και απλούστερη στην εφαρμογή της.
Ενημερωτικό σημείωμα
1. Για τους αγρότες του ειδικού καθεστώτος, οι οποίοι αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία των αγροτών, στην περίπτωση κατά την οποία διακινούν τα προϊόντα τους μέσω των αγροτικών συνεταιρισμών στους οποίους ανήκουν, δεν χρειάζεται να γίνει καμία αλλαγή, με δεδομένο ότι οι αγροτικοί συνεταιρισμοί δεν αποκρύπτουν φορολογητέα ύλη, γεγονός που διασφαλίζει τη μεγαλύτερη δυνατή διαφάνεια στις συναλλαγές. Για τους υπόλοιπους που διακινούν τα αγροτικά τους προϊόντα από τρίτους αγοραστές – επιτηδευματίες, τότε οι αγρότες του ειδικού καθεστώτος υποχρεούνται να εκδίδουν, οι ίδιοι, σχετικό παραστατικό (τιμολόγιο πώλησης). Στις περιπτώσεις ωστόσο αγροτών που το φορολογητέο τους εισόδημα προέρχεται από σημαντικό κύκλο εργασιών, που υπερβαίνει το επίπεδο ενός μικρομεσαίου αγρότη, τότε οι αγρότες αυτοί πρέπει να ενταχθούν στο κανονικό καθεστώς.
2. Στις περιπτώσεις στις οποίες οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι συστήνουν νομικά πρόσωπα για τη διακίνηση της παραγωγής τους, τότε θα προσέφερε στην απλοποίηση της φορολόγησης ο προσδιορισμός του φορολογητέου εισοδήματος, αποκλειστικά, με ποσοστιαίους συντελεστές, επί του ετήσιου κύκλου εργασιών τους (κατά την άποψή μας η ρύθμιση αυτή θα ήταν σκόπιμο να εφαρμοστεί σε όλους τους κλάδους της οικονομίας της χώρας).
Με την ευκαιρία ωστόσο των επισημάνσεων αυτών, κρίνεται σκόπιμο να αναφερθούμε σε ορισμένα επιπλέον ζητήματα, όπως:
α) Η επιβολή του νέου ειδικού τέλους στα ακίνητα, θεωρούμε ότι δεν πρέπει να εφαρμοστεί σε αποθήκες των αγροτών, των αγροτικών συνεταιρισμών και κυρίως σε σταβλικές εγκαταστάσεις κτηνοτρόφων, μια και με τη μεγάλη κρίση που διέρχεται η κτηνοτροφία, αλλά και εξαιτίας της ιδιαίτερης σημασίας που αποκτά ο κλάδος αυτός για τη διατροφική ασφάλεια της χώρας, κρίνεται απόλυτα αναγκαίο όχι μόνο να μην επιβληθούν πρόσθετες επιβαρύνσεις, αλλά να υιοθετηθούν μέτρα για τη στήριξη και την ανάπτυξή του.
β) Η θετική, αλλά και δίκαιη πρόσφατη ρύθμιση για την περαίωση στις αγροτικές συνεταιριστικές οργανώσεις, που υιοθετήθηκε με την παράγραφο 4 του άρθρου 18 του ν. 4002/2011, πρέπει να ισχύσει και για τις περιπτώσεις των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων, που είχαν προηγούμενα υπαχθεί στην περαίωση του ν.3888/2010, με συμψηφισμό των υπόλοιπων δόσεων που οφείλονται, εντασσόμενων στην πρόσφατη ως άνω ρύθμιση. Κρίνεται επιτακτικό να αρθεί η ανισότητα και η άδικη αυτή μεταχείριση, εκκρεμότητα για την οποία έχει ήδη απευθυνθεί σχετικό έγγραφο προς τον Υπουργό Οικονομικών και τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών από τις 25.08.2001.
γ) Υπενθυμίζεται επίσης ότι εκκρεμεί η επιβεβλημένη παράταση του χρόνου αποπληρωμής των ενήμερων οφειλών των αγροτών και των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεών τους στις πυρόπληκτες περιοχές, με δεδομένο ότι η αγροτική παραγωγή, αλλά και η μεταποίησή της στις περιοχές αυτές είναι σαφές ότι δεν μπορεί να αποκατασταθεί στο διάστημα μιας πενταετίας. Για την εκκρεμότητα αυτή έχει ήδη απευθυνθεί σχετική επιστολή στον Υπουργό Οικονομικών και στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών από τις 25.07.2011.
δ) Προκειμένου να απλοποιηθεί η επιστροφή ΕΦΚ πετρελαίου στους αγρότες, αλλά και να καταστεί πιο δίκαιη, είναι απαραίτητο η επιστροφή αυτή να συνδέεται απόλυτα με εκείνους που πραγματικά παράγουν αγροτικά προϊόντα. Για το σκοπό αυτό προτείνεται να υιοθετηθούν προσδιορισμένοι κατ’ αποκοπή συντελεστές ΕΦΚ πετρελαίου επί των τιμολογίων πώλησης αγροτικών προϊόντων, διαφορετικοί, ανάλογα με τέσσερις ή πέντε το πολύ σημαντικές κατηγορίες αγροτικής παραγωγής (όπως οι αροτραίες καλλιέργειες, οι δενδρώδεις καλλιέργειες, τα κηπευτικά παραγωγής από θερμοκήπια ή από υπαίθριες καλλιέργειες, η ζωική παραγωγή κ.α.). Με τους συντελεστές αυτούς και την πρόσθετη ενσωμάτωσή τους στο ποσοστό επιστροφής ΦΠΑ που θα αποδίδεται στους επαγγελματίες αγρότες, η διαδικασία αυτή καθίσταται δικαιότερη και απλούστερη στην εφαρμογή της.