«Υπάρχουν
αυθαίρετα σε Άγιο Βασίλειο, Δήλεσι, Αλυκή. Να μην υπάρξει εξίσωση της
καλύβας, με την πολυτελή έπαυλη και πάντα με κοινωνικά κριτήρια».
Ομιλία στη Βουλή (1/9/11) «Περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων, ρύθμιση αυθαιρέτων σε συνάρτηση με δημιουργία περιβαλλοντικού ισοζυγίου και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας ΥΠΕΚΑ»
Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στην πλέον κρίσιμη
στιγμή της νεώτερης ιστορίας μας όπου η χώρα μας δέχεται κύματα
ασφυκτικών δημοσιονομικών πιέσεων σε όλους τους τομείς, το ΥΠΕΚΑ προωθεί
μία σημαντική, τολμηρή και φιλόδοξη νομοθετική ρύθμιση με στόχο την
προστασία του περιβάλλοντος παράλληλα με την ανάπτυξη, τη μείωση των
φορέων των διοικητικών υπηρεσιών, την απλούστευση των διαδικασιών
αδειοδότησης ανά είδος και κατηγορία έργων και δραστηριοτήτων, αλλά και
τη δημιουργία διεξόδου σε σχέση με τη διευθέτηση του περιβαλλοντικού,
οικονομικού και κοινωνικού προβλήματος των αυθαιρέτων κατασκευών, με
ολοκληρωμένες περιβαλλοντικές και πολεοδομικές αντισταθμιστικές
ρυθμίσεις.
Ομιλία στη Βουλή (1/9/11) «Περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων, ρύθμιση αυθαιρέτων σε συνάρτηση με δημιουργία περιβαλλοντικού ισοζυγίου και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας ΥΠΕΚΑ»
Προσδιορίζεται η κατηγορία των έργων και δραστηριοτήτων, η διαδικασία ανανεώσεως και τροποποιήσεως των ΑΕΠΟ, η αξιολόγηση της οριστικής μελέτης. Ορίζονται οι ρυθμίσεις που αφορούν έργα και δραστηριότητες που στερούντο περιβαλλοντικών όρων ή έχουν ενταχθεί στο δίκτυο NATURA 2000. Ορίζονται τα έγγραφα –οι άδειες, οι μελέτες- που αποτελούν το οριστικό περιεχόμενο του υποβαλλόμενου προς έγκριση φακέλου. Καταργούνται οι μέχρι σήμερα χορηγηθείσες άδειες προκειμένου να επανελεγχθούν.
Συστήνεται Κεντρικό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης, Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης, Μητρώο Πιστοποιημένων Αξιολογικών ΜΠΕ, προσδιορίζονται τα αντισταθμιστικά τέλη που τυχόν προβλέπονται στις ΑΕΠΟ, ενώ τα επιβληθέντα πρόστιμα καταβάλλονται σε ειδικό λογαριασμό υπέρ του «πράσινου ταμείου» κατά τις ειδικότερα προβλεπόμενες διαδικασίες και ρυθμίσεις.
Δημιουργείται το Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο Πληροφοριών σε σχέση με την έκδοση, τροποποίηση και παρακολούθηση της εφαρμογής των ΑΕΠΟ, όπου πιλοτικά έχει αρχίσει και εφαρμόζεται στην πρώην Νομαρχία Βοιωτίας, στην Περιφέρεια Στερεάς τώρα. Καθιερώνονται οι πιστοποιημένοι φορείς.
Για πρώτη φορά, δε, εισάγεται ο θεσμός της διαβούλευσης για την ενημέρωση του κοινού, που μέσω των διαδικασιών και της αναρτήσεως στο διαδίκτυο συμμετέχει, παρακολουθεί, ελέγχει και υποβάλει παρατηρήσεις.
Στο δεύτερο κεφάλαιο του νομοσχεδίου έχουμε τις ρυθμίσεις για τις αυθαίρετες κατασκευές. Το πρόβλημα της αυθαίρετης δόμησης είναι ένα εξαιρετικά δύσκολο και ταυτόχρονα σύνθετο, πολύχρονο πρόβλημα που ταλανίζει εκατομμύρια πολίτες αυτής της χώρας. Είναι ένα πρόβλημα που μας φέρνει εδώ και χρόνια αντιμέτωπους με πολλά ερωτήματα αλλά και προβληματισμούς.
Η Κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι έχει το σθένος να αντιμετωπίζει προβλήματα που εμφανίζονται και να δίνει λύσεις σε δύσκολες περιπτώσεις, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει πολιτικό κόστος.
Η αυθαίρετη δόμηση διαχρονικά έχει γίνει μία συνήθης πρακτική. Και σε αυτό έχουμε φταίξει όλοι -και κράτος και πολίτες- γιατί δημιουργήσαμε ένα φαύλο κύκλο και τον διαιωνίζουμε μέχρι και αυτή τη στιγμή που μιλάμε για το παρόν νομοσχέδιο. Και το νομοσχέδιο αυτό έρχεται να βάλει μία σειρά και να θέσει ένα τέλος.
Όταν μέχρι το 1977 η ίδια η πολιτεία επέτρεπε τις κατατμήσεις και τη δημιουργία μικρών οικοπέδων τριακοσίων τετραγωνικών χωρίς να δίνει το δικαίωμα στον πολίτη να αναγείρει οικοδομή, λογικώς επόμενο ήταν ο πολίτης να καταφεύγει στην αυθαίρετη δόμηση.
Στόχος, λοιπόν, του παρόντος νομοσχεδίου δεν είναι μόνο η είσπραξη χρημάτων καθώς τα έσοδα που θα προκύψουν βεβαίως θα είναι σημαντικά, αλλά και η δημιουργία ενός περιβαλλοντικού και πολεοδομικού ισοζυγίου.
Καθίσταται, λοιπόν, σαφής ο διαχωρισμός των αυθαιρέτων ανάλογα με αυτά που βρίσκονται σε ευαίσθητες περιοχές και σε αυτά που δύνανται να ρυθμιστούν. Εξαιρούνται και θεωρούνται κατεδαφιστέα όσα βρίσκονται σε περιοχές όπου προκαλείται ανεπανόρθωτη περιβαλλοντική βλάβη, όπως ρέματα, δάση, αιγιαλούς, αρχαιολογικούς χώρους.
Βεβαίως, το μεγάλο ζητούμενο είναι η άμεση δημιουργία των χωροταξικών και πολεοδομικών σχεδιασμών.
Από τη δημοσίευση του παρόντος όλα τα ακίνητα δεν θα μπορούν να μεταβιβάζονται χωρίς υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη και του μηχανικού, οι οποίες θα βεβαιώνουν ότι δεν υπάρχει αυθαίρετη κατασκευή στο ακίνητο και ότι δεν έχουν εγκατασταθεί χρήσεις άνευ αδείας. Διότι παρατηρείται –και σήμερα μάλιστα- να συμβαίνουν μεταβιβάσεις αυθαιρέτων και απλώς να εξαφανίζεται το κτίριο.
Θα επισύρονται αυστηρές ποινές εφόσον βρεθούν ψευδείς ή ανακριβείς βεβαιώσεις και για τους υποθηκοφύλακες και για τους συμβολαιογράφους και για τους δικηγόρους, αλλά και για τους μηχανικούς. Θα προβλέπεται μέχρι και αφαίρεση της αδείας ασκήσεως επαγγέλματος, ώστε να υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες ότι επιτέλους θα εφαρμοστεί η νομοθεσία.
Τα πρόστιμα που θα επιβάλλονται θα κατατίθενται σε ειδικό κωδικό για την ενίσχυση του «πράσινου ταμείου» και θα αποδίδονται, μέσα στα πλαίσια της δημοσιονομικής αυτής στρατηγικής, στους δήμους, στη διοικητική περιφέρεια των οποίων βρίσκονται τα μη νόμιμα κτίσματα και θα διατίθενται για την εξισορρόπηση του ελλείμματος γης, την αύξηση των κοινόχρηστων χώρων, αλλά και την εκτέλεση των κατεδαφίσεων.
Αξιότιμε, κύριε Υπουργέ, εκλέγομαι στην περιοχή του Νομού Βοιωτίας. Πρόκειται για έναν πολύπαθο Νομό, ο οποίος βρίθει, δυστυχώς, αυθαιρέτων. Στην περιοχή Δηλεσίου, Οινοφύτων και Σχηματαρίου εκτείνεται μία τεράστια έκταση δεκαπέντε χιλιάδων στρεμμάτων, όπου έχει ανεγερθεί ένα πλήθος αυθαιρέτων κτισμάτων. Πράγματι, με το παρόν νομοσχέδιο αυτοί οι πολίτες θα ωφεληθούν. Πλην, όμως, η οποιαδήποτε ωφέλεια θα πρέπει να επιβληθεί από την πολιτεία και να προκύψει στους πολίτες με κριτήρια που θα έχουν, όμως, και αξιολόγηση κοινωνικής αλληλεγγύης.
Τι θέλω να πω εγώ επ’ αυτού: Ειδικά στις περιοχές του Δηλεσίου, του Αγίου Βασιλείου –που υπάγονται στο Καπαρέλλι, περιοχές, δηλαδή, του Δήμου Θηβαίων- και της Αλυκής –επίσης του Δήμου Θηβαίων- που είναι παραθαλάσσιες περιοχές, όλες σχεδόν οι κατασκευές ή τουλάχιστον η πλειονότητά τους, είναι φτωχικές. Έχουν γίνει από βιοπαλαιστές, οι περισσότερες με πλίνθους και με σκέπαστρα ελενίτ. Πράγματι, υπάρχει μία φτωχολογιά που προσπαθεί να φέρει τα παιδιά να κάνουν μπάνιο και να χαρούν τις απολαύσεις του ήλιου και της θάλασσας.
Αυτή τη στιγμή έχουμε ένα εκκαθαριστικό Φύλλο Καταγραφής Αυθαίρετης Κατασκευής και Υπολογισμού Ενιαίου Ειδικού Προστίμου όπου, δυστυχώς, υπάρχει μία οριζόντια ρύθμιση, διότι πουθενά δεν υπάρχει το αντίστοιχο τετραγωνάκι για τη μορφολογία της κατασκευής.
Βεβαίως, υπάρχει ρύθμιση, η οποία περιλαμβάνεται στην παράγραφο 9 του άρθρου 24, ότι τα παραστατικά εξόφλησης του ειδικού προστίμου προσκομίζονται στην πολεοδομική υπηρεσία και θα ελέγχεται από επιτροπή που συστήνεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης που θα κρίνει τη δυνατότητα υπαγωγής, εάν πρόκειται για πρόχειρη κατασκευή κοκ. Τι κάνουμε όμως; Με αυτή τη διάταξη τους υποχρεώνουμε να πληρώσουν τα πρόστιμα της ειδικής κατασκευής και από εκεί και πέρα να κρίνουμε εάν καλώς πλήρωσαν ή όχι.
Πιστεύω λοιπόν –και εκφράζω και την ευχή- αυτή η διάταξη να τροποποιηθεί ή τουλάχιστον να επέλθει νομοτεχνική βελτίωση, ώστε αυτή η ρύθμιση, δηλαδή του ελέγχου από την Επιτροπή σχετικά με τις κατασκευές, να γίνεται πριν τους υποχρεώσουμε να πληρώσουν το ενιαίο ειδικό πρόστιμο.
Επομένως, σε αυτό εδώ το έντυπο το οποίο έχουμε και που είναι το Φύλλο Καταγραφής Αυθαίρετης Κατασκευής πιστεύω –κι έχω την εκτίμηση και τη βεβαία πεποίθηση ενόψει της μορφής αυτών των κτισμάτων- ότι θα πρέπει να μπει τετραγωνάκι που να περιγράφεται η μορφολογία του κτίσματος και να επισυνάπτεται σχετική φωτογραφία από το κτίσμα βεβαιωμένη από δημόσια Υπηρεσία.
Με τον τρόπο αυτό, βεβαίως, θα μπορούν πράγματι με κριτήρια κοινωνικής αλληλεγγύης να επιβληθούν τα ειδικά πρόστιμα, αλλά σε εκείνες τις οικοδομές που πρέπει, ώστε να μην υπάρχει εξίσωση της καλύβας, με την πολυτελή έπαυλη.
Επίσης, το γεγονός του ΙΚΑ, των ασφαλιστικών εισφορών. Ναι μεν υπάρχει η τροπολογία αυτή, την οποία και εγώ διάβασα, ότι θα υπολογίζονται οι εισφορές από το ενιαίο πρόστιμο που θα υπολογίζεται στο 15%, αλλά πιστεύω ότι αυτό και πάλι δεν θα μπορεί να το ανταπεξέλθει, γιατί αντίστοιχα αυξάνει το πρόστιμο αυτό, το 15%, και θα ήταν προτιμότερο πάλι για λόγους κοινωνικούς, τουλάχιστον, να επιβληθεί ένα άπαξ ποσό υπέρ των ασφαλιστικών φορέων.
Επίσης, στο θέμα της αύξησης των δόσεων σε τριάντα έξι, νομίζω ότι αυτό θα ζητηθεί και από άλλους συναδέλφους, όπως επίσης και οι τιμές ζώνης εκεί όπου δεν υπάρχουν αντικειμενικοί προσδιορισμοί. Στο Δήλεσι ειδικώς είναι όλη σχεδόν βιομηχανική περιοχή μέχρι τις αρχές του Δηλεσίου. Υπάρχουν αντικειμενικές αξίες, οι οποίες φτάνουν σε όριο βιομηχανικών οικοπέδων. Αυτό, λοιπόν, θα πρέπει να το προσέξουμε, ώστε να υπάρχει, πράγματι, μια κανονική τιμή και για τα φτωχικά αυτά αγροκτήματα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επιχειρείται μέσω του παρόντος νομοσχεδίου μια σημαντική παρέμβαση σχετικά με το δυσεπίλυτο αυτό θέμα, που αφορά μεν πολίτες που έχουν αυθαιρετήσει, αλλά και πολίτες που δεν έχουν αυθαιρετήσει και θέλουν να δουν να εφαρμόζεται ο νόμος από την πολιτεία.
Αυτό, όμως, θα πρέπει να γίνει και με κριτήρια κοινωνικής αλληλεγγύης γι’ αυτό το λόγο και επειδή σ’ αυτό στοχεύει το παρόν νομοσχέδιο σας, καλώ να το υπερψηφίσετε.