Κυριακή 4 Μαρτίου 2012

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΤΗΣ Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α.



ΣΤΗΝ ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ Δ.Σ. ΤΟΥ Ε.Δ.Σ.Ν.Α.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΤΟΥ ΠΕ.Σ.Δ.Α. ΑΤΤΙΚΗΣ
Από την περίοδο (2006-2008), οπότε ξεκίνησε το «σήριαλ των μεγάλων επενδύσεων» στη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής, η πατρίδα μας κι οι Έλληνες πολίτες έχουν βιώσει τρομακτικές αλλαγές στη ζωή τους: το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν εγκατασταθεί και επιβάλλουν τους όρους τους, οι Έλληνες εργαζόμενοι και συνταξιούχοι έχουν υποστεί δραματική συρρίκνωση των εισοδημάτων τους, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και οι αυτοαπασχολούμενοι οδηγούνται σε παύση εργασιών, οι άνεργοι ξεπέρασαν το 1.000.000, οι άστεγοι πληθαίνουν, οι ουρές για συσσίτια συνεχώς αυξάνονται.
Τα μόνα που δεν έχουν αλλάξει είναι η προσπάθεια μιας παραπαίουσας, απαξιωμένης και ρημαγμένης πολιτικής ελίτ να απαξιώνει καθημερινά τον Δημόσιο Τομέα, καθώς και η σχεδιασμένη προσπάθεια να δημιουργηθούν στην Αττική φαραωνικού τύπου εργοστάσια για τη διαχείριση των απορριμμάτων της. Για να επιτύχει αυτή τη «χαρά των Εθνικών εργολάβων» και των κάθε λογής «μνημονιακών επενδυτών» έχουν προσπαθήσει τόσο η κυβέρνηση Κ. Καραμανλή, όσο κι η κυβέρνηση Γ. Παπανδρέου και τελευταία, η κυβέρνηση Λ. Παπαδήμου. Αλήθεια, τι «σύγκλιση απόψεων»!
Εσχάτως, στο Διοικητικό Συμβούλιο του Συνδέσμου για τη Διαχείριση των Απορριμμάτων της Αττικής (Ε.Δ.Σ.Ν.Α.) τη σκυτάλη παρέλαβε ο Περιφερειάρχης Αττικής κ. Γ. Σγουρός, ο οποίος εισηγήθηκε:

α. Την κατασκευή 4 εργοστασίων επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων.
β. Το έργο να γίνει με σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.),
γ. Να εκχωρηθεί η λειτουργία τους για 23-27 χρόνια και
δ. Ο διαγωνισμός να γίνει με τη διαδικασία του «ανταγωνιστικού διαλόγου».
Προφανώς, ουδόλως απασχόλησε τους παλιούς, αλλά και τους όψιμους υπερασπιστές των «Εθνικών μας εργολάβων»:
1.       Ότι η πρότασή τους δεν αποτελεί εγκεκριμένο Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης των Απορριμμάτων της Αττικής (ΠΕ.Σ.Δ.Α.), αλλά μια αμφίβολης σοβαρότητας «χαρτοκοπτική» που έγινε το 2006-2008 από τον τότε Περιφερειάρχη Αττικής κ. Χ. Μανιάτη με πολιτικούς, μελετητικούς και εργολαβικούς παράγοντες.
2.       Ότι οι 4 διαγωνισμοί με διαδικασία «ανταγωνιστικής διαβούλευσης» αποτελούν μια παγκόσμια πρωτοτυπία, και ελέγχονται σε ότι αφορά τη διαφάνειά τους και την καθαρή σχέση αναθέτοντος και αναδόχου.
3.       Ότι ο «ανταγωνιστικός διάλογος» αποτελεί μια πρωτοτυπία, καθώς διαμορφώνει ένα «ρευστό» σκηνικό που καθοδηγεί τους επιθυμητούς  αναδόχους στον απόλυτο έλεγχο του συστήματος διαχείρισης απορριμμάτων μέσω συγκεκριμένων λύσεων, αντί να τους ζητά οικονομικές προσφορές σε συγκεκριμένες απαιτήσεις.
4.       Ότι η «προδημοσίευση» στην οποία αναφέρθηκε ο κ. Γ. Σγουρός στερείται νομιμότητας, καθώς έγινε με αποκλειστική την υπογραφή του, χωρίς απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου. Ακόμη, ότι η ημερίδα στις 16-11-2011 που διοργάνωσε ο ίδιος με το Υ.ΠΕ.Κ.Α. ήταν «κλειστή» και είχαν κληθεί αποκλειστικά και μόνο οι εργολάβοι και  οι μελετητές!
5.       Ότι λόγω της οικονομικής κρίσης και της ύφεσης, τα σκουπίδια της Αττικής έχουν μειωθεί κατά πολύ, ώστε πλέον οι προτεινόμενες μονάδες είναι υπερβολικές. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι από το 2010 ως το 2011 τα σκουπίδια του Δήμου Αθηναίων μειώθηκαν κατά 28% !
6.       Ότι οι στόχοι τους οποίους πρέπει να επιτύχουμε (μείωση των βιοαποδομήσιμων υλικών, αύξηση της ανακύκλωσης, κ.λπ.) για τα έτη 2013 έως 2020 δεν επιτυγχάνονται με τις «μεγάλες επενδύσεις», οι οποίες απαιτούν 1-2 χρόνια για το διαγωνισμό, 2-3 χρόνια για την ωρίμανση του Σ.Δ.Ι.Τ. και 3-5 χρόνια για την κατασκευή των εργοστασίων (εφόσον δεν υπάρξουν ενστάσεις ή άλλες εμπλοκές).
7.       Ότι η Περιφέρεια Αττικής ουδέποτε συζήτησε τα ζητήματα αυτά κι ότι όταν ο κ. Γ. Σγουρός αναφέρεται στην Περιφέρεια Αττικής αναφέρεται σε προσωπικές του πρωτοβουλίες ή αποφάσεις. Ωστόσο, τις αποφάσεις, σύμφωνα με την Ελληνική νομοθεσία τις λαμβάνει το Περιφερειακό Συμβούλιο.
8.       Ότι ο «επικείμενος κορεσμός των υπαρχόντων διατιθέμενων χώρων υγειονομικής ταφής» δεν είναι και τόσο επικείμενος όσο μας παρουσιάζουν τα τελευταία 4 χρόνια όλοι οι υποστηρικτές των «μεγάλων επενδύσεων»,
9.       Ότι το κόστος της διαχείρισης των απορριμμάτων γίνεται υπερβολικό με τις προτεινόμενες επενδύσεις και σ΄αυτό το κόστος δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν οι πολίτες και κατ΄επέκταση οι Δήμοι. Ενδεικτικά, πέραν των 45,00 ευρώ/τόνο που καταβάλλουν σήμερα οι Δήμοι θα υπάρξει επιβάρυνση επιπλέον περίπου 90,00 ευρώ/τόνο για την επεξεργασία και ενός ποσού (περί τα 60,00 ευρώ/τόνο) για να «ξεπληρώσουμε» στους εργολάβους τα ίδια κεφάλαια που υποτίθεται ότι θα βάλουν (αλλά ωστόσο δεν βάζουν). Ώστε κάθε τόνος σκουπιδιού θα μας κοστίσει περισσότερο από 200,00 ευρώ, και μάλιστα σε μέρες μεγάλης οικονομικής ένδειας που περνάμε.
10.  Ότι οι αντιλήψεις για τη διαχείριση των απορριμμάτων απαιτούν πιο φιλική συμπεριφορά στο περιβάλλον και απαιτούν τη Διαλογή στην Πηγή, την ανακύκλωση και την κομποστοποίηση.
Ξέχασε, επίσης, στην εισήγησή του, ο Περιφερειάρχης Αττικής κ. Γ. Σγουρός να μας πει:
·          Ότι τα Σ.Δ.Ι.Τ. αποτελούν ιδιωτικοποίηση, και μάλιστα η μακροχρόνια παραχώρηση της εκμετάλλευσης, αποτελεί μακροχρόνια υποθήκη ενός σημαντικού τομέα της οικονομίας σε εργολάβους.
·          Ποιο είναι το κόστος των επενδύσεων; Και ποιο είναι το 30-40% που θα χρηματοδοτηθεί από κοινοτικούς πόρους;
·          Ποιο είναι το χρηματοδοτικό σχήμα των «μεγάλων επενδύσεων»; Απ΄ όσο ξέρουμε, στα Σ.Δ.Ι.Τ. το κράτος δίνει ένα ποσό (το οποίο δεν αναφέρει) και το υπόλοιπο το εξασφαλίζει ο εργολάβος. Γιατί λοιπό ασχολείται ο κ. Γ. Σγουρός με «την ΕΤΕπ για τραπεζική χρηματοδότηση», γιατί συζητά με το Υπουργείο Ανάπτυξης «ώστε να αξιοποιηθούν χρηματοδοτικές δομές, όπως το σχεδιαζόμενο Ταμείο Χρηματοδότησης Έργων, το Jessica», γιατί ψάχνει να βρει και δάνεια για τους εργολάβους; Αυτοί τι θα βάλουν;
Κι ενώ δεν υπάρχει καμιά συγκεκριμένη και δεσμευτική πρόταση για την ανακύκλωση-κομποστοποίηση, (η παραγωγή εδαφοβελτιωτικού υλικού -compost αναφέρεται ως «πιθανή» κι όχι σίγουρη) αναφέρεται με σαφήνεια για την «ενεργειακή αξιοποίηση τυχόν παραγόμενων δευτερογενών καυσίμων».
Καθόλου περίεργο δεν είναι λοιπόν, που δεν «βγαίνουν» στον ίδιο διαγωνισμό τα τρία (3) εργοστάσια κομποστοποίησης, τα οποία τουλάχιστον περιλαμβάνονται στον Περιφερειακό Σχεδιασμό.
Αυτό που υποκρύπτουν τελικά όλοι οι «dealers» των μεγάλων επενδύσεων είναι ότι σαμποτάρουν συστηματικά την ανακύκλωση, και εφευρίσκουν τρόπους και μεθοδολογίες για να καθυστερήσουν την ολοκλήρωση των διαγωνισμών, ώστε κάποια στιγμή, «με το πιστόλι στον κρόταφο» να οδηγηθούμε στην καύση.
Αυτοί θα «έχουν κάνει τη δουλειά τους», αλλά εμείς θα έχουμε εκχωρήσει το δικαίωμα να ζήσουν σε ένα ανθρώπινο περιβάλλον τα παιδιά μας αύριο στην Αττική.
Επειδή η εφαρμογή του ΠΕ.Σ.Δ.Α. Αττικής μέσω Σ.Δ.Ι.Τ. και η κατασκευή των τεσσάρων (4) εργοστασίων επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων είναι η πρώτη οργανωμένη και συντονισμένη προσπάθεια του συστήματος προκειμένου να εκχωρηθεί η αρμοδιότητα της Διαχείρισης των Στερεών Αποβλήτων σε Ιδιώτες για αυτό και οι εργαζόμενοι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι αποφασισμένοι με κάθε τρόπο να αποτρέψουν και να ακυρώσουν και αυτή την παραλλαγή του σχεδίου κατάργησης του Δημόσιου και Κοινωνικού χαρακτήρα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των απολύσεων χιλιάδων εργαζομένων και την οικονομική επιβάρυνση των πολιτών.
Για την Εκτελεστική Επιτροπή της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α.

        Ο Πρόεδρος                                                        Ο Αναπλ. Γεν. Γραμματέας

Θέμης Μπαλασόπουλος                                                  Γιάννης Τσούνης