ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Το ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων είναι υψίστης σημασίας, τόσο για την ποιότητα ζωής των κατοίκων, όσο και για την προστασία του ήδη επιβαρυμένου περιβάλλοντος.
Η αρχή αυτή θα πρέπει να γίνεται σεβαστή από όλους τους πολίτες και δεν θα πρέπει να αποτελεί εφαλτήριο άσκησης μικροπολιτικής.
Σχετικά με τις απόψεις του κ. Σκούμα στα Δελτία τύπου στις 31/7 και 14/8 ότι οι απαντήσεις για την ΔΕΠΟΔΑΘ παραπέμπονται σε ¨μελλοντική συνεδρίαση της ΔΕΠΟΔΑΘ¨, και ¨αντί απαντήσεων δημιουργία σύγχυσης¨ θεωρούμε ότι είναι εσφαλμένες για τους εξής λόγους:
α. Η ΔΕΠΟΔΑΘ έχει ήδη υποβάλει πρόταση για την ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων βασισμένη στον Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΠΕΣΔΑ) σε ήδη ανοικτή πρόσκληση του Υπουργείου στα πλαίσια μετατροπής του υπάρχοντος ΧΥΤΑ σε ΧΥΤΥ. Είναι γνωστό ότι η κάθε υπηρεσία που ανακοινώνει πρόσκληση υποβολής προτάσεων για το οποιοδήποτε θέμα, προφανώς καθορίζει, τόσο το αντικείμενο της πρόσκλησης, όσο και τους όρους αυτής. Αυτό ο κ. Σκούμας, ως πρώην Δήμαρχος και πρώην Πρόεδρος της ΔΕΠΟΔΑΘ, όφειλε να το γνωρίζει. Δηλαδή η υποβαλλόμενη πρόταση θα έπρεπε να οδηγεί στη μετατροπή του υπάρχοντος ΧΥΤΑ σε ΧΥΤΥ. Σε ότι αφορά την εφαρμογή του ΠΕΣΔΑ, η χωροθέτηση , ο αριθμός των κυττάρων και η εξέλιξη σε ΧΥΤΥ προκαθορίζονταν στην αρχική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου επί Δημαρχίας του. Για οποιοδήποτε αλλαγή ή τροποποίηση που θα αφορά τον εν λόγω σχεδιασμό ή την υλοποίηση του ΠΕΣΔΑ θα επανέλθει στα Δημοτικά Συμβούλια των Δήμων μελών της ΔΕΠΟΔΑΘ. Επομένως σταθερά πρακτικά και με σεβασμό στο περιβάλλον της περιοχής μας συνεχίζουμε την υλοποίηση των επόμενων βημάτων του ΠΕΣΔΑ, συνεχίζουμε αυτό που πιστεύουμε ότι είχε σχεδιάσει και αποφασίσει το 2003 ως Δήμαρχος και Πρόεδρος της ΔΕΠΟΔΑΘ μετά τη χωροθέτηση του ΧΥΤΑ στη Θήβα. Γιατί λοιπόν εγκαλεί τη ΔΕΠΟΔΑΘ για τις ενέργειές της και προσπαθεί συνεχώς να παραπληροφορεί τους πολίτες;
β. Η υποβληθείσα πρόταση εκ μέρους της ΔΕΠΟΔΑΘ εξασφαλίζει ΑΠΟΛΥΤΩΣ το δημόσιο χαρακτήρα της διαχείρισης των απορριμμάτων, καθώς τα κεφάλαια για την κατασκευή της μονάδας θα προέρχονται ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ από το Δημόσιο, αποκλείοντας οποιονδήποτε ιδιώτη. Ο κ. Σκούμας, αν και είναι γνώστης του Τεχνικού Δελτίου της υποβληθείσας πρότασης, σύμφωνα με το οποίο η δυναμικότητα της μονάδας θα είναι τέτοια, ώστε να καθιστά ανέφικτο οριστικά και τελεσίδικα το ενδεχόμενο να γίνει η Θήβα «το κέντρο της διαχείρισης απορριμμάτων της περιφέρειας», εν τούτοις συνεχίζει να κινδυνολογεί και προσπαθεί συνεχώς να δημιουργεί εντυπώσεις. Που λοιπόν διαπίστωσε τη συγκεντρωτική διαχείριση και που βλέπει άλλες οδούς δημιουργίας προϋποθέσεων υλοποίησης μονάδας καύσης την οποία Δημοτικό Συμβούλιο και πολίτες έχουν αποκλείσει και έχουν καταδικάσει.
γ. Σχετικά με το αυξημένο οικονομικό κόστος κατασκευής της μονάδας σύμφωνα με την πρόταση της ΔΕΠΟΔΑΘ έναντι της πρότασης του Αυτοδιοικητικού κινήματος , θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι οφείλεται:
(1) Στο ότι η πρόταση της ΔΕΠΟΔΑΘ περιλαμβάνει και αναερόβια επεξεργασία για παραγωγή βιοαερίου και αερόβια επεξεργασία για παραγωγή compost, ενώ η πρόταση του Αυτοδιοικητικού Κινήματος μόνο αερόβια επεξεργασία. Θεωρούμε ότι η επιπλέον αναερόβια επεξεργασία συμβάλλει στην ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων.
(2) Στις διαφορετικές τεχνικές προδιαγραφές της μίας πρότασης έναντι της άλλης, διαφορές όμως που εξασφαλίζουν κατά τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο την ποιότητα του έργου. Τέτοιου είδους διαφορές θα φωτιστούν επαρκώς σε σχετική ημερίδα που θα πραγματοποιηθεί στο άμεσο μέλλον.
δ. Η λειτουργία της μονάδας θεωρείται δεδομένο ότι θα στηρίζεται στη «διαλογή στην πηγή», υλοποιώντας παράλληλα την ιεράρχηση στη διαχείριση των αποβλήτων, όπως προβλέπεται από την οδηγία 2008/98, δηλαδή πρόληψη – προετοιμασία για επαναχρησιμοποίηση – ανακύκλωση – ανάκτηση – διάθεση. Ήδη το ΔΣ της ΔΕΠΟΔΑΘ, όπως αναφέρεται και στο Δελτίο Τύπου στις 9/8, αποφάσισε στη συνεδρίαση της 8/8 τον σχεδιασμό της διαλογής στην πηγή για την κατηγορία των βιοαποδομήσιμων απορριμμάτων, ενισχύοντας έτσι την ήδη υποβληθείσα πρόταση για την ΜΕΑ στη 2η Διαχειριστική Ενότητα της ΠΕ Βοιωτίας. To θέμα θα συζητηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο και θα ληφθεί σχετική απόφαση.
Σχετικά με τα υπόλοιπα αναγραφόμενα του κ. Σκούμα:......
α. Η ΔΕΠΟΔΑΘ, όπως είναι γνωστό, διοικείται από ΔΣ στο οποίο μετέχουν εκπρόσωποι των Δήμων μελών της και οι αποφάσεις αυτού ανάλογα με το θέμα εγκρίνονται ή όχι από τα επί μέρους Δημοτικά Συμβούλια των Δήμων μελών της. Είναι απορίας άξιον γιατί η πρακτική αυτή αποτελεί ερωτηματικό για τον κ. Σκούμα, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος Πρόεδρος και εμπνευστής της ΔΕΠΟΔΑΘ το 2003, καθώς από τότε δεν έχει αλλάξει στο παραμικρό αυτή η διαδικασία.
β. Προσωπικά έχω αποδείξει και εντός και εκτός Δημοτικού Συμβουλίου ότι φροντίζω να μην αφήνω «ερωτηματικά» όπως ο κ. Σκούμας αναφέρει. Και σε καμία περίπτωση δεν μπορώ να δεχθώ την ανάμειξη του ονόματός μου με ευφάνταστα σενάρια, που σκοπό έχουν τον αποπροσανατολισμό της κοινής γνώμης από την καθημερινή προσπάθεια για την αναβάθμιση του Δήμου μας, σε φαινόμενα άλλων εποχών που ο λαός έχει καταδικάσει με τη βούλησή του, και αυτό το γνωρίζει πάρα μα πάρα πολύ καλά. Εντούτοις συνεχώς και με σενάρια φανταστικά, όπως κακοδιαχείριση της ΔΕΠΟΔΑΘ, υποβάθμιση της περιοχής της Θήβας, ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης των απορριμμάτων, προσπαθεί, παραπληροφορώντας τους πολίτες να δημιουργεί ηθελημένα ή όχι σύγχυση σε αυτούς ελπίζοντας σε πολιτικά οφέλη. Η προσπάθειά μου από κοινού με όλα τα μέλη του Δ.Σ. της ΔΕΠΟΔΑΘ είναι και θα συνεχίσει να είναι η προστασία του περιβάλλοντος της περιοχής μας και αυτό είναι ΕΥΘΕΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ στα λεγόμενά του που αφορούν ΚΥΡΙΑΡΧΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ, όπως επικαλείται, χωρίς να αφήνει σε κανέναν και για τίποτα ¨ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ¨. Όσο για το ότι υπάρχει διαχρονική πρόσκληση για συμμετοχή στα Δ.Σ. της ΔΕΠΟΔΑΘ αυτή ίσχυε και ισχύει και δεν έχει καμία σχέση με υποκρισία και δημιουργία εντυπώσεων είναι πραγματική και συναδελφική πρόσκληση.
γ. Θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το να χειρίζεται κάποιος σήμερα θέματα του Δήμου, εν μέσω σοβαρής οικονομικής κρίσης, πρέπει να τύχει καλύτερης κριτικής και εκτίμησης αλλά και συμπαράστασης, και όχι με κριτική εκ του ασφαλούς για μικροπολιτική αντιπολίτευση.
«Τα προβλήματα είναι κοινά και έτσι θα πρέπει να αντιμετωπισθούν».
δ. Με τις σκέψεις αυτές, θεωρώ ότι είναι ανάγκη για μία ακόμη φορά να καλέσουμε τις πολιτικές δυνάμεις του τόπου σε συστράτευση γύρω από τα πραγματικά προβλήματά του, χωρίς πρακτικές που προσβάλλουν και προκαλούν το δημόσιο αίσθημα, πάντοτε στο μέτρο της ευθύνης και της ανιδιοτελούς προσφοράς στα κοινά.
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΘΗΒΑΙΩΝ
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Το ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων είναι υψίστης σημασίας, τόσο για την ποιότητα ζωής των κατοίκων, όσο και για την προστασία του ήδη επιβαρυμένου περιβάλλοντος.
Η αρχή αυτή θα πρέπει να γίνεται σεβαστή από όλους τους πολίτες και δεν θα πρέπει να αποτελεί εφαλτήριο άσκησης μικροπολιτικής.
Σχετικά με τις απόψεις του κ. Σκούμα στα Δελτία τύπου στις 31/7 και 14/8 ότι οι απαντήσεις για την ΔΕΠΟΔΑΘ παραπέμπονται σε ¨μελλοντική συνεδρίαση της ΔΕΠΟΔΑΘ¨, και ¨αντί απαντήσεων δημιουργία σύγχυσης¨ θεωρούμε ότι είναι εσφαλμένες για τους εξής λόγους:
α. Η ΔΕΠΟΔΑΘ έχει ήδη υποβάλει πρόταση για την ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων βασισμένη στον Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΠΕΣΔΑ) σε ήδη ανοικτή πρόσκληση του Υπουργείου στα πλαίσια μετατροπής του υπάρχοντος ΧΥΤΑ σε ΧΥΤΥ. Είναι γνωστό ότι η κάθε υπηρεσία που ανακοινώνει πρόσκληση υποβολής προτάσεων για το οποιοδήποτε θέμα, προφανώς καθορίζει, τόσο το αντικείμενο της πρόσκλησης, όσο και τους όρους αυτής. Αυτό ο κ. Σκούμας, ως πρώην Δήμαρχος και πρώην Πρόεδρος της ΔΕΠΟΔΑΘ, όφειλε να το γνωρίζει. Δηλαδή η υποβαλλόμενη πρόταση θα έπρεπε να οδηγεί στη μετατροπή του υπάρχοντος ΧΥΤΑ σε ΧΥΤΥ. Σε ότι αφορά την εφαρμογή του ΠΕΣΔΑ, η χωροθέτηση , ο αριθμός των κυττάρων και η εξέλιξη σε ΧΥΤΥ προκαθορίζονταν στην αρχική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου επί Δημαρχίας του. Για οποιοδήποτε αλλαγή ή τροποποίηση που θα αφορά τον εν λόγω σχεδιασμό ή την υλοποίηση του ΠΕΣΔΑ θα επανέλθει στα Δημοτικά Συμβούλια των Δήμων μελών της ΔΕΠΟΔΑΘ. Επομένως σταθερά πρακτικά και με σεβασμό στο περιβάλλον της περιοχής μας συνεχίζουμε την υλοποίηση των επόμενων βημάτων του ΠΕΣΔΑ, συνεχίζουμε αυτό που πιστεύουμε ότι είχε σχεδιάσει και αποφασίσει το 2003 ως Δήμαρχος και Πρόεδρος της ΔΕΠΟΔΑΘ μετά τη χωροθέτηση του ΧΥΤΑ στη Θήβα. Γιατί λοιπόν εγκαλεί τη ΔΕΠΟΔΑΘ για τις ενέργειές της και προσπαθεί συνεχώς να παραπληροφορεί τους πολίτες;
β. Η υποβληθείσα πρόταση εκ μέρους της ΔΕΠΟΔΑΘ εξασφαλίζει ΑΠΟΛΥΤΩΣ το δημόσιο χαρακτήρα της διαχείρισης των απορριμμάτων, καθώς τα κεφάλαια για την κατασκευή της μονάδας θα προέρχονται ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ από το Δημόσιο, αποκλείοντας οποιονδήποτε ιδιώτη. Ο κ. Σκούμας, αν και είναι γνώστης του Τεχνικού Δελτίου της υποβληθείσας πρότασης, σύμφωνα με το οποίο η δυναμικότητα της μονάδας θα είναι τέτοια, ώστε να καθιστά ανέφικτο οριστικά και τελεσίδικα το ενδεχόμενο να γίνει η Θήβα «το κέντρο της διαχείρισης απορριμμάτων της περιφέρειας», εν τούτοις συνεχίζει να κινδυνολογεί και προσπαθεί συνεχώς να δημιουργεί εντυπώσεις. Που λοιπόν διαπίστωσε τη συγκεντρωτική διαχείριση και που βλέπει άλλες οδούς δημιουργίας προϋποθέσεων υλοποίησης μονάδας καύσης την οποία Δημοτικό Συμβούλιο και πολίτες έχουν αποκλείσει και έχουν καταδικάσει.
γ. Σχετικά με το αυξημένο οικονομικό κόστος κατασκευής της μονάδας σύμφωνα με την πρόταση της ΔΕΠΟΔΑΘ έναντι της πρότασης του Αυτοδιοικητικού κινήματος , θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι οφείλεται:
(1) Στο ότι η πρόταση της ΔΕΠΟΔΑΘ περιλαμβάνει και αναερόβια επεξεργασία για παραγωγή βιοαερίου και αερόβια επεξεργασία για παραγωγή compost, ενώ η πρόταση του Αυτοδιοικητικού Κινήματος μόνο αερόβια επεξεργασία. Θεωρούμε ότι η επιπλέον αναερόβια επεξεργασία συμβάλλει στην ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων.
(2) Στις διαφορετικές τεχνικές προδιαγραφές της μίας πρότασης έναντι της άλλης, διαφορές όμως που εξασφαλίζουν κατά τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο την ποιότητα του έργου. Τέτοιου είδους διαφορές θα φωτιστούν επαρκώς σε σχετική ημερίδα που θα πραγματοποιηθεί στο άμεσο μέλλον.
δ. Η λειτουργία της μονάδας θεωρείται δεδομένο ότι θα στηρίζεται στη «διαλογή στην πηγή», υλοποιώντας παράλληλα την ιεράρχηση στη διαχείριση των αποβλήτων, όπως προβλέπεται από την οδηγία 2008/98, δηλαδή πρόληψη – προετοιμασία για επαναχρησιμοποίηση – ανακύκλωση – ανάκτηση – διάθεση. Ήδη το ΔΣ της ΔΕΠΟΔΑΘ, όπως αναφέρεται και στο Δελτίο Τύπου στις 9/8, αποφάσισε στη συνεδρίαση της 8/8 τον σχεδιασμό της διαλογής στην πηγή για την κατηγορία των βιοαποδομήσιμων απορριμμάτων, ενισχύοντας έτσι την ήδη υποβληθείσα πρόταση για την ΜΕΑ στη 2η Διαχειριστική Ενότητα της ΠΕ Βοιωτίας. To θέμα θα συζητηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο και θα ληφθεί σχετική απόφαση.
Σχετικά με τα υπόλοιπα αναγραφόμενα του κ. Σκούμα:......
α. Η ΔΕΠΟΔΑΘ, όπως είναι γνωστό, διοικείται από ΔΣ στο οποίο μετέχουν εκπρόσωποι των Δήμων μελών της και οι αποφάσεις αυτού ανάλογα με το θέμα εγκρίνονται ή όχι από τα επί μέρους Δημοτικά Συμβούλια των Δήμων μελών της. Είναι απορίας άξιον γιατί η πρακτική αυτή αποτελεί ερωτηματικό για τον κ. Σκούμα, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος Πρόεδρος και εμπνευστής της ΔΕΠΟΔΑΘ το 2003, καθώς από τότε δεν έχει αλλάξει στο παραμικρό αυτή η διαδικασία.
β. Προσωπικά έχω αποδείξει και εντός και εκτός Δημοτικού Συμβουλίου ότι φροντίζω να μην αφήνω «ερωτηματικά» όπως ο κ. Σκούμας αναφέρει. Και σε καμία περίπτωση δεν μπορώ να δεχθώ την ανάμειξη του ονόματός μου με ευφάνταστα σενάρια, που σκοπό έχουν τον αποπροσανατολισμό της κοινής γνώμης από την καθημερινή προσπάθεια για την αναβάθμιση του Δήμου μας, σε φαινόμενα άλλων εποχών που ο λαός έχει καταδικάσει με τη βούλησή του, και αυτό το γνωρίζει πάρα μα πάρα πολύ καλά. Εντούτοις συνεχώς και με σενάρια φανταστικά, όπως κακοδιαχείριση της ΔΕΠΟΔΑΘ, υποβάθμιση της περιοχής της Θήβας, ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης των απορριμμάτων, προσπαθεί, παραπληροφορώντας τους πολίτες να δημιουργεί ηθελημένα ή όχι σύγχυση σε αυτούς ελπίζοντας σε πολιτικά οφέλη. Η προσπάθειά μου από κοινού με όλα τα μέλη του Δ.Σ. της ΔΕΠΟΔΑΘ είναι και θα συνεχίσει να είναι η προστασία του περιβάλλοντος της περιοχής μας και αυτό είναι ΕΥΘΕΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ στα λεγόμενά του που αφορούν ΚΥΡΙΑΡΧΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ, όπως επικαλείται, χωρίς να αφήνει σε κανέναν και για τίποτα ¨ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ¨. Όσο για το ότι υπάρχει διαχρονική πρόσκληση για συμμετοχή στα Δ.Σ. της ΔΕΠΟΔΑΘ αυτή ίσχυε και ισχύει και δεν έχει καμία σχέση με υποκρισία και δημιουργία εντυπώσεων είναι πραγματική και συναδελφική πρόσκληση.
γ. Θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το να χειρίζεται κάποιος σήμερα θέματα του Δήμου, εν μέσω σοβαρής οικονομικής κρίσης, πρέπει να τύχει καλύτερης κριτικής και εκτίμησης αλλά και συμπαράστασης, και όχι με κριτική εκ του ασφαλούς για μικροπολιτική αντιπολίτευση.
«Τα προβλήματα είναι κοινά και έτσι θα πρέπει να αντιμετωπισθούν».
δ. Με τις σκέψεις αυτές, θεωρώ ότι είναι ανάγκη για μία ακόμη φορά να καλέσουμε τις πολιτικές δυνάμεις του τόπου σε συστράτευση γύρω από τα πραγματικά προβλήματά του, χωρίς πρακτικές που προσβάλλουν και προκαλούν το δημόσιο αίσθημα, πάντοτε στο μέτρο της ευθύνης και της ανιδιοτελούς προσφοράς στα κοινά.
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΘΗΒΑΙΩΝ
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΝΙΚΟΛΑΟΥ