Η απόφαση του υπουργού Παιδείας Κων. Γαβρόγλου να προχωρήσει σε συγχωνεύσεις τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, στοχεύει στην εξοικονόμηση ανθρώπινου δυναμικού και πόρων και προέκυψε μετά από απαίτηση των δανειστών.
Η ανάγκη της συγχώνευσης βασίζεται μάλιστα σε υπαρκτά προβλήματα που δημιούργησαν οι μέχρι σήμερα πολιτικές που με ψηφοθηρικά – αντί για εκπαιδευτικά – κριτήρια είχαν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία Τμημάτων Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, σε κάθε πόλη.
Οι εκπαιδευτικές και ερευνητικές δραστηριότητες του Πανεπιστημίου και του ΤΕΙ Θεσσαλίας για παράδειγμα, αναπτύσσονται κυρίως σε Βόλο, Λάρισα, Τρίκαλα, Καρδίτσα (και Λαμία μετά το σχέδιο «Αθηνά») ενώ το προτεινόμενο προς συγχώνευση ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας διαθέτει Τμήματα σε Λαμία, Χαλκίδα (Ψαχνά), Θήβα, Καρπενήσι και, Άμφισσα. Δηλαδή σε 9 διαφορετικές πόλεις λειτουργούν 45 συνολικά Τμήματα, τριών Ιδρυμάτων που σήμερα πρέπει να συγχωνευθούν σε ένα.
Αρχικά προτάθηκε η συγχώνευση του Τμήματος της Χαλκίδας με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας όταν απέχει 277 χλμ από τον Βόλο και 305 χλμ από τη Λάρισα καθιστώντας, πρακτικά δύσκολη, τη διοικητική και εκπαιδευτική στήριξή του.
Σήμερα, φημολογείται πως εξετάζεται η (ρεαλιστικότερη) απορρόφηση του Τμήματος της Χαλκίδας από Πανεπιστήμιο της Αθήνας.
Η πανσπερμία Τμημάτων όξυνε τα προβλήματα επιβίωσης Τμημάτων, κυρίως των ΤΕΙ αφού πρώτα ιδρύονταν, μετά δέχονταν εισακτέους και έπειτα έψαχναν κτίρια για στέγαση, διοικητικό προσωπικό και κυρίως, εκπαιδευτικό προσωπικό. Για επαγγελματικά δικαιώματα αποφοίτων ούτε συζήτηση.
Με ευθύνες της ίδιας της Πολιτείας πάντα και τις «επιπόλαιες» αποφάσεις Υπουργών Παιδείας κυρίως για τις αλλαγές στις Πανελλαδικές, πολλά Τμήματα των ΤΕΙ (και όχι μόνο) απαξιώθηκαν και για λόγους επιβίωσης πλέον, αναζητούσαν και δέχονταν εισακτέους με ιδιαίτερα χαμηλές βάσεις εισαγωγής. Μια περίοδο, χρειάσθηκε μάλιστα να καθιερωθεί η βάση του 10, ως η κατώτερη.
Συνεπώς με βάση υπαρκτά προβλήματα η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση χρειάζεται όντως αναθεώρηση ή νέο προσανατολισμό. Ωστόσο η επιχειρούμενη συγχώνευση δεν απαντά στα ουσιαστικά προβλήματα της εκπαίδευσης, παρά μόνο «συμμαζεύει» υποδομές και μειώνει λειτουργικές δαπάνες. Παρεμπιπτόντως χωρίς ακόμη να εξετασθούν πρακτικά προβλήματα όπως για παράδειγμα η τύχη των σημερινών φοιτητών (μεταβατικό στάδιο) κ.λπ.
Ότι επιχειρήθηκε και με το Σχέδιο «Αθηνά» με τη διαφορά ότι εκείνο το σχέδιο επέβαλε βίαιες μεταβολές βάζοντας λουκέτο. Λουκέτο σε Τμήματα με παρόμοια γνωστικά αντικείμενα θα επιβάλει και η σημερινή συγχώνευση Γαβρόγλου. Η διαφορά είναι ότι σήμερα προηγείται διαβούλευση ενώ με το Σχέδιο «Αθηνά», ουσιαστικά ανακοινώθηκαν ειλημμένες αποφάσεις γι' αυτό και προκλήθηκαν έντονες αντιδράσεις.
Υπενθυμίζεται πως με βάση το σχέδιο «Αθηνά» έκλεισε το Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας και το Τμήμα Πληροφορικής με Εφαρμογές στη Βιοϊατρική απορροφήθηκε από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Όπως και το ΤΕΙ Στερεάς, με βάση το ίδιο σχέδιο του 2013, προέκυψε από τη συγχώνευση των ΤΕΙ Χαλκίδας και Λαμίας.
Τα λουκέτα στα σημερινά Τμήματα, προφανώς θα προσκρούσουν σε συντεχνιακές λογικές, παρεμβάσεις βουλευτών και αιρετών ενώ ενδέχεται να αναζωπυρώσουν και τοπικιστικές αντιπαραθέσεις.
Η πανσπερμία Τμημάτων όξυνε τα προβλήματα επιβίωσης Τμημάτων, κυρίως των ΤΕΙ αφού πρώτα ιδρύονταν, μετά δέχονταν εισακτέους και έπειτα έψαχναν κτίρια για στέγαση, διοικητικό προσωπικό και κυρίως, εκπαιδευτικό προσωπικό. Για επαγγελματικά δικαιώματα αποφοίτων ούτε συζήτηση.
Με ευθύνες της ίδιας της Πολιτείας πάντα και τις «επιπόλαιες» αποφάσεις Υπουργών Παιδείας κυρίως για τις αλλαγές στις Πανελλαδικές, πολλά Τμήματα των ΤΕΙ (και όχι μόνο) απαξιώθηκαν και για λόγους επιβίωσης πλέον, αναζητούσαν και δέχονταν εισακτέους με ιδιαίτερα χαμηλές βάσεις εισαγωγής. Μια περίοδο, χρειάσθηκε μάλιστα να καθιερωθεί η βάση του 10, ως η κατώτερη.
Συνεπώς με βάση υπαρκτά προβλήματα η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση χρειάζεται όντως αναθεώρηση ή νέο προσανατολισμό. Ωστόσο η επιχειρούμενη συγχώνευση δεν απαντά στα ουσιαστικά προβλήματα της εκπαίδευσης, παρά μόνο «συμμαζεύει» υποδομές και μειώνει λειτουργικές δαπάνες. Παρεμπιπτόντως χωρίς ακόμη να εξετασθούν πρακτικά προβλήματα όπως για παράδειγμα η τύχη των σημερινών φοιτητών (μεταβατικό στάδιο) κ.λπ.
Ότι επιχειρήθηκε και με το Σχέδιο «Αθηνά» με τη διαφορά ότι εκείνο το σχέδιο επέβαλε βίαιες μεταβολές βάζοντας λουκέτο. Λουκέτο σε Τμήματα με παρόμοια γνωστικά αντικείμενα θα επιβάλει και η σημερινή συγχώνευση Γαβρόγλου. Η διαφορά είναι ότι σήμερα προηγείται διαβούλευση ενώ με το Σχέδιο «Αθηνά», ουσιαστικά ανακοινώθηκαν ειλημμένες αποφάσεις γι' αυτό και προκλήθηκαν έντονες αντιδράσεις.
Υπενθυμίζεται πως με βάση το σχέδιο «Αθηνά» έκλεισε το Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας και το Τμήμα Πληροφορικής με Εφαρμογές στη Βιοϊατρική απορροφήθηκε από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Όπως και το ΤΕΙ Στερεάς, με βάση το ίδιο σχέδιο του 2013, προέκυψε από τη συγχώνευση των ΤΕΙ Χαλκίδας και Λαμίας.
Τα λουκέτα στα σημερινά Τμήματα, προφανώς θα προσκρούσουν σε συντεχνιακές λογικές, παρεμβάσεις βουλευτών και αιρετών ενώ ενδέχεται να αναζωπυρώσουν και τοπικιστικές αντιπαραθέσεις.
Να σημειωθεί πως ακόμη και με βάση αυτή την άναρχη ανάπτυξη και λειτουργία Τμημάτων, προκειμένου να καλυφθούν βασικές ανάγκες σε υποδομές και εξοπλισμό, από την Περιφέρεια Θεσσαλίας τα τελευταία χρόνια επενδύθηκαν κοντά στα 12 εκατομμύρια ευρώ από το ΕΣΠΑ. Ακόμη και σε Τμήματα που ενδεχομένως, από τη σημερινή συγχώνευση, να βάλουν λουκέτο.
Πηγή: eleftheria.gr
Πηγή: eleftheria.gr