-ΚΑΜΙΑ ΚΙΝΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΝΕΑ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΓΙΑ ΝΑ ΡΙΞΕΙ ΤΙΣ ΜΠΑΡΕΣ-ΝΕΕΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΝΕΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΣΤΑ ΑΦΕΝΤΙΚΑ(ΧΑΡΤΗΣ ΝΤΡΟΠΗΣ)
75 Σταθμοί Διοδίων!
Χρειάστηκε πολλές ημέρες ψάξιμο και μέτρημα για να βρούμε τελικά τον αριθμό των ενεργών σταθμών διοδίων στην Ελλάδα. Και είναι το εξωφρενικό νούμερο 75! Είναι πραγματικό και αφορά σε διόδια των εθνικών οδών και της Αττικής οδού.
Είναι οι επανδρωμένοι αλλά και αυτόματοι σταθμοί «μετωπικοί» και «πλευρικοί» όπως χαρακτηρίζονται από τους «ιδιοκτήτες» των δρόμων. Οι μετωπικοί είναι αυτοί που βρίσκονται πάνω στις Εθνικές Οδούς ενώ οι πλευρικοί είναι οι δεκάδες μη επανδρωμένοι νέοι σταθμοί που ξεφύτρωσαν σε κάθε είσοδο αλλά κατά ένα παράλογο τρόπο και σε κάθε έξοδο από τους κεντρικούς άξονες.
Και φυσικά κάποια τμήματα των δρόμων πληρώνονται κανονικά χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί. Γιατί η σύμβαση δίνει το δικαίωμα στον κατασκευαστή να εισπράξει τα διόδια για ένα χρονικό διάστημα, ώστε να μαζέψει χρήματα και μετά να κατασκευάσει το δρόμο!
Αυτές είναι οι τιμές διοδίων στους πιο μεγάλους οδικούς άξονες της Ελλάδας :
Τμήμα Σταθμοί Διοδίων Ευρώ
Αθηνών – Κορίνθου Ελευσίνας 2,10
Αθηνών – Κορίνθου Αγίων Θεωδώρων 1,80
Κορίνθου- Πατρών Κορίνθου- Ρίου 3,10
Κορίνθου – Τρίπολης Σπαθοβουνίου 2,40
Αθηνών – Κορίνθου Νεστάνης 2,30
Τρίπολης – Καλαμάτας Ασέας 1,90
Αθηνών – Λαμίας Αφιδνών 3,30
Αθηνών – Λαμίας Θήβας 3,85
Αθηνών – Λαμίας Τραγάνας 3,85
Αθηνών – Λαμίας Αγ. Τριάδας 1,65
Λαμίας – Λάρισας Πελασγίας 3,50
Λαμίας – Λάρισας Μοσχοχωρίου 4,00
Λάρισας – Κατερίνης Μακρυχωρίου 1,40
Λάρισας – Κατερίνης Πυργετού 2,00
Λάρισας – Κατερίνης Λεπτοκαρυάς 2,00
Κατερίνης – Θεσσαλονίκης Κλειδί (Αιγίνιο) 2,20
Κατερίνης – Θεσσαλονίκης Μαλγάρων 1,20
Εγνατία Οδός Πολύμυλος 2,80
Και στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου (ή επίσημα Γέφυρα Χαρίλαος Τρικούπης) 13,20 ευρώ
Στις περισσότερες περιπτώσεις το αντίτιμο είναι ένα περίεργο «κατσαρό» νούμερο που μας γεμίζει φραγκοδίφραγκα και καθυστερεί απίστευτα τη διαδικασία πληρωμής και τα ρέστα. Αυτό συμβαίνει γιατί οι σταθμοί είναι πάρα πολλοί. Για παράδειγμα, για να πάει κάποιος με ένα επιβατικό αυτοκίνητο από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη, αν δεν χρειαστεί να περάσει από την Αττική οδό, θα πληρώσει 11 φορές, ενώ το συνολικό κόστος των διοδίων και μόνο είναι σχεδόν 30 ευρώ. Εάν δεν έχει μαζί του γραμματέα, λογιστή ή επαγγελματία συνοδηγό πρέπει να ψάξει 11 φορές να βρει τα σωστά κέρματα και να μετρήσει τα ρέστα κάνοντας τη διαδικασία εκτός από πανάκριβη, χρονοβόρα και εκνευριστική, αφού γίνεται κατά μέσο όρο κάθε 45 χιλιόμετρα, ή πιο απλά κάθε περίπου 20 λεπτά με μια μέση ωριαία ταχύτητα 120 χλμ/ώρα.
Για την διαδρομή Αθήνα-Σπάρτη οι οδηγοί χρησιμοποιούν τμήματα της Ολυμπίας Οδού και του αυτοκινητόδρομου Μορέας και καλούνται πληρώσουν διόδια σε τέσσερα σημεία (Ελευσίνα, Ισθμός, Σπαθοβούνι και Νεστάνη) ενώ αν συνεχίσουν για Καλαμάτα υπάρχει ακόμα ένας σταθμός, στην Ασέα.
Για τη διαδρομή Αθήνα – Πάτρα ή Πύργο υπάρχει η υπό κατασκευή Ολυμπία Οδός. Ο δρόμος είναι γεμάτος παγίδες και θεωρητικά οι χρεώσεις των διοδίων (Ελευσίνα, Ισθμός, Ριο) αφορούν στο μέρος του έργου που έχει ολοκληρωθεί μέχρι τώρα. Έτσι για τον Πύργο πολλοί πια χρησιμοποιούν τον νέο δρόμο της Καλαμάτας. Γιατί είναι λίγο πιο σύντομος, πολύ καλύτερος και δεν περνά μέσα από το κέντρο και την κίνηση της Πάτρας.
Ίσως ο πιο επικίνδυνος δρόμος στην Ελλάδα είναι μεταξύ Πάτρας και Πύργου. Ειδικά τις βραδινές ώρες είναι σκοτεινός, με ξεθωριασμένη διαγράμμιση ενώ τρακτέρ και αγροτικά μηχανήματα να τον διασχίζουν κάθετα κάθε σούρουπο. Τουλάχιστον όμως δεν έχει σταθμούς διοδίων.
Και υπάρχουν σχέδια έτοιμα για υλοποίηση που προσθέτουν κι άλλα διόδια σε νέα σημεία. Για παράδειγμα στην βόρεια Αττική, λόγω της ολοένα αυξανόμενης χρήσης του παράδρομου της Εθνικής οδού, αποφασίστηκε το 2009 να βάλουν νέα διόδια. Έτσι προβλέπεται να κατασκευαστούν σταθμοί διοδίων στις γέφυρες Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου αφού μέσω αυτών των σημείων αποφεύγουν οι κάτοικοι τα διόδια των Αφιδνών. Προς το παρόν δεν έχει γίνει καμιά κίνηση, αλλά η απόφαση έχει υπογραφεί και μπορεί ανά πάσα στιγμή να υλοποιηθεί.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΤΑΘΑΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΜΑΚΕΛΕΙΟ
75 Σταθμοί Διοδίων!
Χρειάστηκε πολλές ημέρες ψάξιμο και μέτρημα για να βρούμε τελικά τον αριθμό των ενεργών σταθμών διοδίων στην Ελλάδα. Και είναι το εξωφρενικό νούμερο 75! Είναι πραγματικό και αφορά σε διόδια των εθνικών οδών και της Αττικής οδού.
Είναι οι επανδρωμένοι αλλά και αυτόματοι σταθμοί «μετωπικοί» και «πλευρικοί» όπως χαρακτηρίζονται από τους «ιδιοκτήτες» των δρόμων. Οι μετωπικοί είναι αυτοί που βρίσκονται πάνω στις Εθνικές Οδούς ενώ οι πλευρικοί είναι οι δεκάδες μη επανδρωμένοι νέοι σταθμοί που ξεφύτρωσαν σε κάθε είσοδο αλλά κατά ένα παράλογο τρόπο και σε κάθε έξοδο από τους κεντρικούς άξονες.
Και φυσικά κάποια τμήματα των δρόμων πληρώνονται κανονικά χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί. Γιατί η σύμβαση δίνει το δικαίωμα στον κατασκευαστή να εισπράξει τα διόδια για ένα χρονικό διάστημα, ώστε να μαζέψει χρήματα και μετά να κατασκευάσει το δρόμο!
Αυτές είναι οι τιμές διοδίων στους πιο μεγάλους οδικούς άξονες της Ελλάδας :
Τμήμα Σταθμοί Διοδίων Ευρώ
Αθηνών – Κορίνθου Ελευσίνας 2,10
Αθηνών – Κορίνθου Αγίων Θεωδώρων 1,80
Κορίνθου- Πατρών Κορίνθου- Ρίου 3,10
Κορίνθου – Τρίπολης Σπαθοβουνίου 2,40
Αθηνών – Κορίνθου Νεστάνης 2,30
Τρίπολης – Καλαμάτας Ασέας 1,90
Αθηνών – Λαμίας Αφιδνών 3,30
Αθηνών – Λαμίας Θήβας 3,85
Αθηνών – Λαμίας Τραγάνας 3,85
Αθηνών – Λαμίας Αγ. Τριάδας 1,65
Λαμίας – Λάρισας Πελασγίας 3,50
Λαμίας – Λάρισας Μοσχοχωρίου 4,00
Λάρισας – Κατερίνης Μακρυχωρίου 1,40
Λάρισας – Κατερίνης Πυργετού 2,00
Λάρισας – Κατερίνης Λεπτοκαρυάς 2,00
Κατερίνης – Θεσσαλονίκης Κλειδί (Αιγίνιο) 2,20
Κατερίνης – Θεσσαλονίκης Μαλγάρων 1,20
Εγνατία Οδός Πολύμυλος 2,80
Και στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου (ή επίσημα Γέφυρα Χαρίλαος Τρικούπης) 13,20 ευρώ
Στις περισσότερες περιπτώσεις το αντίτιμο είναι ένα περίεργο «κατσαρό» νούμερο που μας γεμίζει φραγκοδίφραγκα και καθυστερεί απίστευτα τη διαδικασία πληρωμής και τα ρέστα. Αυτό συμβαίνει γιατί οι σταθμοί είναι πάρα πολλοί. Για παράδειγμα, για να πάει κάποιος με ένα επιβατικό αυτοκίνητο από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη, αν δεν χρειαστεί να περάσει από την Αττική οδό, θα πληρώσει 11 φορές, ενώ το συνολικό κόστος των διοδίων και μόνο είναι σχεδόν 30 ευρώ. Εάν δεν έχει μαζί του γραμματέα, λογιστή ή επαγγελματία συνοδηγό πρέπει να ψάξει 11 φορές να βρει τα σωστά κέρματα και να μετρήσει τα ρέστα κάνοντας τη διαδικασία εκτός από πανάκριβη, χρονοβόρα και εκνευριστική, αφού γίνεται κατά μέσο όρο κάθε 45 χιλιόμετρα, ή πιο απλά κάθε περίπου 20 λεπτά με μια μέση ωριαία ταχύτητα 120 χλμ/ώρα.
Για την διαδρομή Αθήνα-Σπάρτη οι οδηγοί χρησιμοποιούν τμήματα της Ολυμπίας Οδού και του αυτοκινητόδρομου Μορέας και καλούνται πληρώσουν διόδια σε τέσσερα σημεία (Ελευσίνα, Ισθμός, Σπαθοβούνι και Νεστάνη) ενώ αν συνεχίσουν για Καλαμάτα υπάρχει ακόμα ένας σταθμός, στην Ασέα.
Για τη διαδρομή Αθήνα – Πάτρα ή Πύργο υπάρχει η υπό κατασκευή Ολυμπία Οδός. Ο δρόμος είναι γεμάτος παγίδες και θεωρητικά οι χρεώσεις των διοδίων (Ελευσίνα, Ισθμός, Ριο) αφορούν στο μέρος του έργου που έχει ολοκληρωθεί μέχρι τώρα. Έτσι για τον Πύργο πολλοί πια χρησιμοποιούν τον νέο δρόμο της Καλαμάτας. Γιατί είναι λίγο πιο σύντομος, πολύ καλύτερος και δεν περνά μέσα από το κέντρο και την κίνηση της Πάτρας.
Ίσως ο πιο επικίνδυνος δρόμος στην Ελλάδα είναι μεταξύ Πάτρας και Πύργου. Ειδικά τις βραδινές ώρες είναι σκοτεινός, με ξεθωριασμένη διαγράμμιση ενώ τρακτέρ και αγροτικά μηχανήματα να τον διασχίζουν κάθετα κάθε σούρουπο. Τουλάχιστον όμως δεν έχει σταθμούς διοδίων.
Και υπάρχουν σχέδια έτοιμα για υλοποίηση που προσθέτουν κι άλλα διόδια σε νέα σημεία. Για παράδειγμα στην βόρεια Αττική, λόγω της ολοένα αυξανόμενης χρήσης του παράδρομου της Εθνικής οδού, αποφασίστηκε το 2009 να βάλουν νέα διόδια. Έτσι προβλέπεται να κατασκευαστούν σταθμοί διοδίων στις γέφυρες Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου αφού μέσω αυτών των σημείων αποφεύγουν οι κάτοικοι τα διόδια των Αφιδνών. Προς το παρόν δεν έχει γίνει καμιά κίνηση, αλλά η απόφαση έχει υπογραφεί και μπορεί ανά πάσα στιγμή να υλοποιηθεί.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΤΑΘΑΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΜΑΚΕΛΕΙΟ