Κυριακή 5 Απριλίου 2015

ΔΙΚΤΥΟ ΦΟΡΕΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ - Επιστολή προς τον Υπουργό Εσωτερικών

Προς Υπουργό Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης
Κ. Νικόλαο Βούτση
Κύριε Υπουργέ,
Η πρόσφατη ερώτηση 7 Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ προς τον Υπουργό Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης για την διαχείριση των απορριμμάτων, πιστεύουμε ότι ανέδειξε για άλλη μια φορά τις διαφορετικές προσεγγίσεις που δύναται να υπάρχουν για το συγκεκριμένο ζήτημα.
Χωρίς να αμφισβητούμε την θεσμική αρμοδιότητα των ερωτώντων Βουλευτών θα σημειώσουμε ότι έχει τεράστια σημασία ο τρόπος που τίθενται τα ερωτήματα, ειδικά όταν θίγουν θεσμικά θέματα αλλά και ζητήματα διαφάνειας, με τα οποία τόσο η Πολιτεία όσο και η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχουν πορευτεί για πάρα πολλά χρόνια προκειμένου να ανταπεξέλθουν στα σύνθετα προβλήματα που τους απασχολούν όπως η διαχείριση των στερεών αποβλήτων.
Πιο συγκεκριμένα και όσον αφορά το σκέλος της ερώτησης για τους Φο.Δ.Σ.Α με την μορφή των Ανωνύμων Εταιρειών, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ο θεσμός των Ανωνύμων Εταιρειών δεν αποτελεί μοναδικό χαρακτηριστικό στους Φο.Δ.Σ.Α αλλά εμφανίζεται και σε άλλες μορφές της Αυτοδιοίκησης Α΄ βαθμού, αφού συμπεριλαμβάνεται σε ειδικά άρθρα του Κώδικα Δήμων Κοινοτήτων (Ν. 3463/2006).


Η θεσμοθέτηση αυτών των μορφών επιχειρήσεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ήταν αίτημα των Δήμων αλλά και μια πρακτική που υπάρχει και λειτουργεί σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σήμερα υπάρχουν και λειτουργούν στην χώρα μας δεκάδες Ανώνυμες Εταιρείες των Δήμων όχι μόνο ως Φο.Δ.Σ.Α. και μάλιστα υπό τον πλήρη και αποκλειστικό έλεγχο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Ο τρόπος δε λειτουργίας και ελέγχου των επιχειρήσεων αυτών προσδιορίζεται από μια σειρά νόμων και διατάξεων, τους οποίους έχει θεσπίσει η Πολιτεία.
Είναι επομένως, τουλάχιστον άστοχο να χαρακτηρίζονται οι Ανώνυμες των Φο.Δ.Σ.Α ως επιχειρήσεις που λειτουργούν με αδιαφανείς διαδικασίες, «ποινικοποιώντας» έτσι τον τρόπο λειτουργίας τους.
Σε ότι αφορά το μέγεθος των Φο.Δ.Σ.Α και την συμμετοχή των Τοπικών κοινωνιών στην διαχείριση των απορριμμάτων έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής.
Η πρώτη θεσμική και ολοκληρωμένη παρέμβαση της Πολιτείας σχετικά με το μέγεθος και την μορφή των Φο.Δ.Σ.Α, έγινε το 2007 με το άρθρο 30 του Ν. 3536.
Η παρέμβαση αυτή έλαβε υπόψη την μέχρι τότε υπάρχουσα κατάσταση αλλά και τους ήδη λειτουργούντες Φο.Δ.Σ.Α, όπου ιδιαίτερα στην περίπτωση των Διαδημοτικών Επιχειρήσεων των Δήμων (ΝΠΙΔ) που είχαν μέχρι τότε συσταθεί, υποχρεώθηκαν να μετατραπούν σε Ανώνυμες Εταιρείες των Ο.Τ.Α.
2
Οι νόμοι που ακολούθησαν (Ν. 3852/2010 & 4071/2012) βρίσκονται σε διαδικασία παράτασης, λόγω αδυναμίας εφαρμογής των.
Το Δίκτυο των Φο.Δ.Σ.Α ανέδειξε αυτό το μείζον ζήτημα και η Τοπική Αυτοδιοίκηση μέσα από αποφάσεις της ΚΕΔΕ τον Δεκέμβριο του 2013 κατέθεσε ολοκληρωμένη πρόταση για το μέγεθος των Φορέων είτε με την μορφή ΝΠΔΔ είτε ως Α.Ε.
Η πρόταση αυτή λαμβάνει υπόψη την ιδιαιτερότητα κάθε Περιφέρειας, την ήδη υπάρχουσα κατάσταση και προ πάντων την θέση των Δήμων και των Τοπικών Φο.Δ.Σ.Α.
Η συγκεκριμένη πρόταση, η οποία έχει κατατεθεί στο Υπουργείο Εσωτερικών και έχει δημοσιοποιηθεί, είναι στην διάθεση του κάθε ενδιαφερόμενου.
Σε κάθε περίπτωση πιστεύουμε ότι το μέγεθος ενός Φο.Δ.Σ.Α αποτελεί επιλογή των Δήμων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και οφείλουμε την επιλογή αυτή, κατά την άποψή μας, να σεβαστούμε.
Ένα άλλο σημείο της ερώτησης των Βουλευτών είναι η αναφορά σε συγκεκριμένο Φο.Δ.Σ.Α αλλά και σε πρόσωπο, ως προσπάθεια τεκμηρίωσης κάποιων απόψεων.
Θεωρούμε ότι η ιδιαίτερη στοχοποίηση καθώς και η κριτική αποφάσεων συλλογικών οργάνων, που επικαλείται η ερώτηση, είναι τουλάχιστον αντιδεοντολογική και ιδιαίτερα όταν, όπως πληροφορούμαστε, δεν έχουν ερωτηθεί αρμοδίως οι υπηρεσίες του συγκεκριμένου Φο.Δ.Σ.Α προκειμένου να δοθούν τα απαραίτητα στοιχεία.
Όσον αφορά το κόστος διαχείρισης των έργων & εγκαταστάσεων διαχείρισης στερεών αποβλήτων και την επικριτική άποψη για την κάλυψή τους από τα ανταποδοτικά τέλη των Δήμων, σημειώνουμε ότι αυτό προβλέπεται από την υπάρχουσα νομοθεσία για την ορθή και βιώσιμη λειτουργία των έργων.
Ειδικότερα ο Ν. 3854/2010 αλλά και ο Ν. 4071/2012 προβλέπουν την απευθείας παρακράτηση από τους Φο.Δ.Σ.Α των οφειλομένων των Δήμων από την ΔΕΗ ή τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ), ανεξάρτητα από τη νομική μορφή των Φο.Δ.Σ.Α.
Σε κάθε περίπτωση και το Δίκτυό μας θα συμφωνήσει σε μια προσπάθεια εξορθολογισμού των ανταποδοτικών τελών ώστε να είναι κοινωνικά και περιβαλλοντικά δικαιότερα.
Το μείζον ζήτημα σήμερα είναι η ορθή διαχείριση των απορριμμάτων με περιβαλλοντικά κριτήρια, η εφαρμογή της Ευρωπαϊκής & Ελληνικής νομοθεσίας και το κλείσιμο των ενεργών ΧΑΔΑ, προκειμένου η χώρα μας να αποφύγει τα δυσβάστακτα πρόστιμα.
Υπάρχουν περιοχές οι οποίες έχουν επιλύσει ή έχουν δρομολογήσει με ορθολογικό τρόπο την διαχείριση των στερεών αποβλήτων, άσχετα από την νομική τους μορφή και μέσα από αποφάσεις των τοπικών κοινωνιών και της Αυτοδιοίκησης Α΄ βαθμού.
Αυτές οι αποφάσεις πρέπει να γίνουν σεβαστές και να στηριχθούν, διότι ο στόχος δεν είναι να ανατρέψουμε καλές και αποτελεσματικές πρακτικές αλλά να τις ενισχύσουμε και να τις προβάλουμε για την διαχείριση των απορριμμάτων στην χώρα μας.
Καλούμε λοιπόν τους ερωτώντες Βουλευτές να σταθούν αρωγοί και συμπαραστάτες στις αποφάσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και στις μέχρι σήμερα καλές πρακτικές.
Θα είμαστε δε σύμμαχοι σε κάθε προσπάθεια βελτίωσης του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των ΦοΔΣΑ, έτσι ώστε να είναι βιώσιμοι και αποτελεσματικοί και να εφαρμόσουν λύσεις στην διαχείριση των απορριμμάτων.
Το Δ.Σ του Δικτύου Φο.Δ.Σ.Α