Απογείωσε το A/C του αυτοκινήτου σου με απλές κινήσεις. Δες τι μπορεί να φταίει που δεν δροσίζει αρκετά και φτιάξτο πριν τους καύσωνες.
Πώς λειτουργεί το σύστημα κλιματισμού
Ένα βασικό στοιχείο που αγνοούν οι περισσότεροι είναι πως ο κλιματισμός δεν ψύχει ένα χώρο, αλλά αφαιρεί τη θερμότητά του. Το κύκλωμα κλιματισμού αποτελείται από τον συμπιεστή, ο οποίος κατά κανόνα λαμβάνει κίνηση από τον ιμάντα του κινητήρα και ρόλος του είναι να διοχετεύει το ψυκτικό μέσο (φρέον) στο σύστημα.
Από τον συμπιεστή το φρέον φτάνει στον συμπυκνωτή με μεγαλύτερη θερμοκρασία από ότι ο αέρας. Εκεί το φρέον ψύχεται και υγροποιείται στους -15 βαθμούς και έπειτα φιλτράρεται ώστε να αποβληθεί η υγρασία, καθώς και ξένα σωματίδια, από τον ξηραντήρα του φίλτρου. Εν συνεχεία το φρέον κατευθύνεται προς τον εξατμιστή, ο οποίος βρίσκεται πίσω από το ταμπλό. Στον εξατμιστή μια ειδική βαλβίδα, η βαλβίδα εκτόνωσης ρυθμίζει την ροή του ψυκτικού για βέλτιστη απόδοση ψύξης, το οποίο και το ψεκάζει στον εξατμιστή. Έπειτα ο εξατμιστής αναλαμβάνει να μετατρέψει εκ νέου το φρέον από υγρή σε αέρια μορφή, το οποίο επιτυγχάνεται μέσω της μείωσης της πίεσης του υγρού. Το αέριο πλέον με θερμοκρασία -5 βαθμών, απορροφώντας τη θερμοκρασία και την υγρασία του εσωτερικού χώρου, ενώ παράλληλα ένας θερμοστάτης ελέγχει ότι η θερμοκρασία του φρέον παραμένει διαρκώς στους -5 βαθμούς.
Τι μπορεί να προκαλέσει βλάβη και μείωση απόδοσης του κλιματιστικού;
• Η διαρροή του αερίου φρέον μπορεί να μειώσει την απόδοση του κλιματιστικού. Η διαρροή μπορεί να προέρχεται: α) από το ψυγείο, β) από τον εξαερωτήρα και γ) από τις σωληνώσεις.
• Το κλιματιστικό ενεργοποιείται από το εσωτερικό του αυτοκινήτου μέσω ενός διακόπτη. Υπάρχει περίπτωση ηλεκτρικής βλάβης στο συγκεκριμένο ηλεκτρικό κύκλωμα με αποτέλεσμα να μην ενεργοποιείται ο μηχανικός συμπιεστής.
• Σε περίπτωση που η βαλβίδα του εξαερωτήρα έχει πρόβλημα αδυνατεί να διατηρήσει σταθερή την πίεση του φρέον μέσα στο κύκλωμα με αποτέλεσμα τη μειωμένη ή την πλήρη έλλειψη απόδοσης.
• Η έλλειψη του αερίου φρέον συχνά αποτελεί έναν από τους βασικούς λόγους για την κακή λειτουργία του κλιματιστικού.
• ¶λλη μια περίπτωση όπου το κλιματιστικό δεν αποδίδει είναι να υπάρχει βλάβη στο μηχανικό συμπιεστή με αποτέλεσμα την πλήρη αδυναμία λειτουργίας του κυκλώματος του κλιματιστικού λόγω έλλειψης πίεσης.
• Μια ακόμα περίπτωση (η πιο απλή και με το μικρότερο κόστος επισκευής) είναι να έχει σπάσει το λουρί που εκτός των άλλων δίνει κίνηση και στο μηχανικό συμπιεστή του κλιματιστικού.
Πως θα το απογειώσεις.
Πρώτο και κυριότερο, μόλις μπείτε στο αυτοκίνητο και «βράζετε» από τη ζέστη, ανοίξτε όλα τα παράθυρα ώστε να δροσιστεί φυσικά ο χώρος. Αφήστε τα έτσι 2-3 λεπτά ώστε μόλις ενεργοποιήσετε το A/C, να έχει αποστολή να δροσίσει ένα όχι τόσο καυτό περιβάλλον. Εν συνεχεία, μην το βάζετε κατευθείαν στο φουλ. Βάλτε το μεν στο low αλλά ξεκινήστε από το 1 (ανεμιστήρα) και ανεβείτε σταδιακά. Όταν νιώσετε πως έχετε φτιάξει την ιδανική θερμοκρασία μέσα στην καμπίνα, ενεργοποιήστε την ανακύκλωση του εσωτερικού αέρα. Το κλιματιστικό έτσι θα δουλεύει καλύτερα και πιο ξεκούραστα, κάτι που δεν ισχύει βέβαια εάν καπνίζετε. Τέλος, σβήστε το A/C λίγο πριν σβήσετε τον κινητήρα. Αφενός σίγουρα θα παραμείνει η δροσιά, αφετέρου με αυτό τον τρόπο αφήνετε τον ανεμιστήρα να δουλέψει λίγο ακόμα και να διώξει υγρασία, στεγνώνοντας παράλληλα τον εξατμιστή. Με αυτό τον τρόπο λέτε όχι στην δημιουργία βακτηρίων.