Κυριακή 28 Απριλίου 2019

Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη: Ποια είναι τα προβλήματα υλοποίησης



Πολλαπλά είναι τα προβλήματα υλοποίησης του διαγωνισμού, όπως τόνισε με δηλώσεις του ο Υπ. Υποδομών κ. Χρίστος Σπίρτζη, για τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη, μια είδηση η οποία είχε προκαλέσει θετικές αντιδράσεις από τους πολίτες της περιοχής όταν ανακοινώθηκε .

Το έργο εκτιμώμενου προϋπολογισμού άνω των 500 εκ. ευρώ, το οποίο θα παρακάμψει την Αττική και θα συνδέσει την Ελευσίνα με την Υλίκη, εκτρέποντας μεγάλη κίνηση από το ποτάμι, το ακύρωσε το 2015. Ο λόγος όπως δήλωσε είναι η πρόβλεψη για αποζημιώσεις που υπάρχει στις συμβάσεις παραχώρησης της Ιόνιας Οδού (Αντίρριο Γιάννενα -Μεταμόρφωση Σκάρφεια) και του Ε65 (έχει ολοκληρωθεί το Ξυνιάδα- Τρίκαλα και ξεκίνησε η κατασκευή του Λαμία- Ξυνιάδα), λόγω μείωσης του κυκλοφοριακού φόρτου. Αντίστοιχα, αρνητική στάση είχαν κρατήσει και παράγοντες της Αττικής Οδού, εκτιμώντας ότι ο αυτοκινητόδρομος θα επηρεάσει αρνητικά την κυκλοφορία του αστικού αυτοκινητοδρόμου.

Οι κατασκευαστές όμως το τελευταίο διάστημα φαίνεται να κάνουν δεύτερες σκέψεις για τον δρόμο μήκους 50 χλμ. Στην αγορά κυκλοφορούν πληροφορίες ότι οι εργολάβοι έχουν βάλλει τον νέο οδικό άξονα, μέσα στον κατάλογο νέων έργων που έχουν προτείνει στο υπουργείο για την επέκταση των συμβάσεων παραχώρησης.Προχθές ο κ. Σπίρτζης επανήλθε στο "ξεχασμένο" θέμα λέγοντας ότι η πρόθεση του υπουργείου είναι να γίνει η επέκταση του φυσικού αντικειμένου των νέων οδικών αξόνων με παράταση του χρόνου παραχώρησης και ταυτόχρονη διαπραγμάτευση για τη μείωση του ύψους των διοδίων.

Ο υπουργός Υποδομών τήρησε επικριτική στάση και στο θέμα των «πρότυπων προτάσεων» που έχουν αρχίσει να συζητούνται όλο και περισσότερο στους κατασκευαστικούς κύκλους και εσχάτως έχει υιοθετήσει στο πρόγραμμά της και η ΝΔ.

Οι «πρότυπες προτάσεις» αποτελούν ένα νέο μοντέλο κατασκευής έργων, το οποίο πρότεινε προ μηνών στους Δελφούς η διοίκηση του ομίλου Ελλάκτωρ. Έκτοτε η κουβέντα έχει ανοίξει με οπαδούς της μεθοδολογίας αλλά και πολέμιους. Όσοι επικρίνουν το μοντέλο, υποστηρίζουν ότι είναι πεδίο διαφθοράς και εύκολο να καταλήξει υπέρ εκείνου που το προτείνει.

Ωστόσο όσοι το υποστηρίζουν θεωρούν ότι αποτελεί μονόδρομο σε μια αγορά με μεγάλα προβλήματα στην ωρίμανση των έργων, όπως είναι η ελληνική.

Σε πρόσφατο συνέδριο του Economist για τις υποδομές ο πρώην Γενικός Γραμματέας Μεταφορών του υπουργείου Υποδομών κ. Νίκος Σταθόπουλος, τόνισε ότι εκεί που παρατηρήθηκαν τα φαινόμενα διαφθοράς όπως π.χ στην Ινδία, υπάρχει διαφθορά στο κράτος. Τόνισε δε ότι τα τελευταία δέκα χρόνια δεν υπάρχουν τέτοια κρούσματα καθώς δεν γίνονται απευθείας διαπραγματεύσεις με τους προτείνοντες και ότι οι διαδικασίες είναι συμβατές με τις Ευρωπαϊκές οδηγίες.

Στις "πρότυπες προτάσεις", ο ιδιώτης έχει μελετήσει και καταλήξει σε ένα έργο υποδομής με αναπτυξιακά χαρακτηριστικά, ικανό να προσελκύσει πόρους από ιδιωτικά κεφάλαια και διεθνείς χρηματαγορές.

Το έργο αυτό έρχεται να προτείνει στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών. Εφόσον το εγκρίνουν, μπορούν να ζητήσουν από τον προτείνοντα να υποβάλλει προμελέτες και αναλυτικό οδικό χάρτη, καθώς και επιστολές δέσμευσης από χρηματοδοτικούς οργανισμούς. Στην συνέχεια, το υπουργείο δρομολογεί μία διαγωνιστική διαδικασία η οποία θα διεξαχθεί με βάση τους όρους για τα ΣΔΙΤ ή τις Παραχωρήσεις.

Σε περίπτωση που μειοδότης ανακηρυχθεί όχι αυτός που έχει καταθέσει την «πρότυπη πρόταση» αλλά κάποιος ανταγωνιστής του, είτε ο ανάδοχος του έργου αναλαμβάνει να αποζημιώσει τον προτείνοντα για το κόστος των μελετών και της προπαρασκευής, είτε στον προτείνοντα, προσφέρονται άλλα κίνητρα όπως πχ δικαίωμα προαίρεσης. Έχει δηλαδή τη δυνατότητα να αναλάβει το έργο αν είναι διατεθειμένος να δώσει την ίδια προσφορά με αυτή που αναδείχθηκε ως μειοδότρια στο διαγωνισμό από τον ανταγωνιστή του.

«Οι πρότυπες προτάσεις στα δημόσια έργα, συγκρούονται κατά τη γνώμη μου, με πάρα πολλά θέματα του ευρωπαϊκού δικαίου αλλά και τον ανταγωνισμό», δήλωσε προ ημερών στην βουλή ο κ. Σπίρτζης.

Πηγή: www.newmoney.gr